Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Naantalissa on onnistuttu siinä, mihin ihmiset eivät uskoneet – Kuparivuorenmäki on pysynyt turvallisena läpi talven, ja siitä saa kiittää Salomajan Jania: "Kyttään sitä yötä päivää"

Tienhoitoautonkuljettaja Jan Salomajalla , 24, on pitkä ja kiireinen työyö edessään. Juuri tänään Suomea lähestyy nimittäin melkoinen lumisaderintama, joka saapunee Ruotsista Turkuun iltakahdeksan maissa. Lunta sataa Iltalehden haastatteleman meteorologin mukaan aamuruuhkaan asti, ja sitä tulee niin paljon, että lumisaderintama on saanut uutisen otsikossa kutsumanimen "valkoinen kurittaja". –Pitänee ottaa iltapäivällä päiväunet, lunta auraava Salomaja toteaa tulevaan urakkaansa viitaten. "Siellä on petivaatteetkin" Se, että Salomaja joutuu viettämään kokonaisen yön kuorma-auton ratissa lunta auraten, ei ole nuorelle naantalilaiselle uusi asia. Aika ei myöskään käy pitkäksi, vaikka työtä yötä myöten painetaan. –Ei siellä tylsistyä ehdi. Koko ajan riittää tekemistä. Paljon tulee oltua puhelimessa toisen auraajan kanssa, Salomaja sanoo. Yöllistä taakkaa helpottaa se, että Salomajan kuorma-auton hytistä löytyy tätä nykyä myös kahvinkeitin. Radio pauhaa, ja eväitä voi säilyttää jääkaapissa. –Kuorma-auto on kuin toinen kotini talvella. Siellä on petivaatteetkin, Salomaja kertoo. Enemmän lunta kuin ennen Salomaja auraa lunta Naantalissa paitsi Rymättylässä myös Kuparivuorenmäessä. Juuri Kuparivuorenmäki vaatii tarkkuutta tänä talvena, kun Kuparivuoren tunneli on remontin takia suljettuna ja kaikki saariston autoliikenne kuorma-autoja myöten kulkee Kuparivuorenmäen jyrkän tien läpi. –Tänä talvena on myös tullut enemmän lunta kuin aikaisempina talvina, joina olen aurannut. Se on lisännyt haastetta, Salomaja sanoo. Kuparinvuorenmäki on pysynyt siitä huolimatta turvallisena talven halki, eikä Salomajan korviin ole kantautunut kritiikkiä siitä, että mäki olisi ollut vaarallisen liukas. –Kyttään sitä yötä päivää. Käyn aina työaamuisin katsomassa, miltä mäki näyttää, ja viikonloppuisin käyn siellä aamulla, päivällä ja illalla tarkastamassa tilanteen, tunnollinen auraaja kertoo. Oikosulku pysäytti joulupäivän työt "Valkoisen kurittajan" kaltaiseen lumimyrskyyn Salomaja valmistautuu siten, että hän tarkistaa kaiken olevan kunnossa tulevaa koitosta varten. –Haetaan suolat valmiiksi, laitetaan aurat paikoilleen ja katsotaan, että auroissa on terät kunnossa ja että valot toimivat. Ei sitä auta olla peukalo keskellä kämmentä siellä tien päällä, Salomaja sanoo. Sakeinkaan lumisaderintama ei kuitenkaan ole auraajan pahin painajainen. Kalustolla pystyy näet taistelemaan pahojakin myrskyjä vastaan, mutta ehtona toki on, että laitteet toimivat. –Joulupäivänä kävi niin, että autoon tuli oikosulku kesken auraustyön, ja se piti hinata pois paikalta. Sain onneksi toisen auton käyttööni ja pystyin tekemään työt loppuun, Salomaja kertoo. Tekninen vika voi joka tapauksessa johtaa ongelmiin, sillä lumisateessa jo puolen tunnin odottelu on pitkä aika. –Pahin tilanne on, jos sataa märkää ja painavaa lunta, Salomaja sanoo. Aurauskeppeihin ei saisi koskea Kuparivuorenmäki ei ole ainut mäki, jossa Salomaja joutuu työskentelemään. Myös Rymättylässä mäkiä nimittäin riittää. –Siellä on paljon nousuja ja laskuja ja jyrkkiä mutkia, jotka ovat saattaneet päästä liukkaiksi, Salomaja sanoo. Rymättylässä ongelmia voi aiheuttaa myös se, että lunta pitää aurata maantiellä. Jos lunta tuiskuttaa oikein paljon, auraaja näkee huonosti. –Siinä voi olla hankala hahmottaa, missä maantien reunat menevät. Tätä vaikeuttaa entisestään se, jos pikkulapset repivät aurauskeppejä maasta ja miekkailevat niillä keskenään. Salomaja toivookin, että aurauskeppien annettaisiin olla rauhassa. Hän uskoo, etteivät varsinkaan lapset välttämättä ymmärrä, minkälainen merkitys kepeillä on lumiauraajan työssä. –Myös autoilijat voisivat muistaa ajaa maltilla liikenteessä. Jos keli on paha, tiellä ei ole pakko ajaa niin nopeasti kuin rajoitukset sallivat, vaan sitä voi ajaa myös hitaammin. Salomaja puhuu myös turvavälistä. Hän huomauttaa, että ohitus onnistuu ylipäänsä helpommin, jos ei aja ihan auraajan perässä kiinni. –Jotkut silti suorastaan rakastavat olla siellä suolasuihkussa. Kuparivuorenmäellä autoilijat ovat kuitenkin käyttäytyneet Salomajan mukaan mallikkaasti. Hän epäilee, että syynä voi olla yleinen ymmärrys siitä, minkälainen merkitys väylän kunnossapidolla on. –Olemme toistaiseksi onnistuneet siinä, mihin kaikki ihmiset eivät uskoneet. Kuparivuorenmäki on kyllä erittäin jyrkkä mäki, eikä siihen saa otettua vauhtia yhtään, mutta kunnossapitoa on helpottanut se, että olemme käyneet usein katsomassa sitä ja ottaneet tehtävän vakavasti, Salomaja toteaa.