Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Birgitan hoivapalvelun Mia Hörkkö: Kotihoito on pidettävä senkin takia laadukkaana, että asiakas saa valita

–Tätä huonoa vanhustenhoitoa on niin paljon ryöpytetty. Meidän mielestämme Naantalissa kaikki on hyvin, sanoo terveydenhoitaja Mia Hörkkö viitaten viime viikkojen puheenaiheeseen yksityisten vanhusten hoivakotien ongelmista. Asia on pysynyt julkisuudessa siitä lähtien, kun Valvira pari viikkoa sitten keskeytti Esperi Care Oy:n hoivakodin toiminnan Kristiinankaupungissa. Hörkkö on omistaja ja vastuuhenkilö Birgitan hoivapalvelussa, joka on yksi yhdeksästä Naantalin kaupungin hyväksymästä kotihoidon palvelusetelituottajasta. Maskulainen Hörkkö on aloittanut yrittäjänä Naantalissa vuonna 2003 tarjoamalla toiminimellä kotipalvelua. Naantalin Kuntokeskuksen osakkaaksi hän ryhtyi vappuna 2017, ja silloin alkoi kotihoito. Viime syksynä Hörkkö irtautui työntekijöineen Kuntokeskuksesta. Yritys otti uuden nimen, ja toimipaikka vaihtui Teräskadulle Karvettiin. Asiakkaat ovat edelleen ympäri Naantalia. Puolessatoista vuodessa toiminta oli Kuntokeskuksessa kasvanut kahdesta kahdentoista työntekijän panoksen vaativaksi. –Ei me haluta kasvaa kovinkaan isoksi. Laadukkaampana hoito pysyy. Ulkomaisten yritysten miljoonatuloista on ollut puhetta. Tämä on työtä, jolla saa palkat maksettua työntekijöille ja itselle, mutta ei tällä mitään mammonaa kerätä, Hörkkö sanoo. Hänen mukaansa hoidon on pakko olla laadukasta, sillä asiakas saa Naantalissa valita, ostaako hän palvelunsa Naantalin kaupungilta vai yksityiseltä yritykseltä. Kaupunki aivan omassa kokoluokassaan Naantalin kaupungin kotihoidon osastonhoitaja Hannele Saarinen kertoo, että kaupungilla on kotihoidon palveluksessa 50 työntekijää ja näillä säännöllisiä kotihoidon asiakkaita yli 300 joka puolella Naantalia. Siihen verrattuna yksityisiä kotihoidon palveluseteliasiakkaita Naantalissa on vähän, noin 20. –Hörkön Mian hoivapalvelu on suurin yhteistyökumppanimme, Saarinen sanoo ja kiittelee yritystä siitä, että se ottaa asiakkaikseen myös etäisiä saaristopitäjien asukkaita. Nämä eivät Saarisen mukaan isommille toimijoille kelpaa, koska matkaa kertyy, ja siksi tuottoa ei ehkä riittävästi. Saarinen sanoo, että yhdeksästä tuottajarekisterin yrityksestä vain 2-3:lla on Naantalissa asiakkaita –Kipeästi tarvitaan yrittäjiä Naantaliin. Isot firmat eivät ole kiinnostuneet ollenkaan, Saarinen sanoo. Palveluseteliasiakkaiden kuluista asiakkaat maksavat osan, samoin kaupunki. Palvelutuottajien hinnasto on kaupungin nettisivuilla (www.naantali.fi/perhe_ja_sosiaali/vammaispalvelut/fi_FI/palveluseteli). Esimerkiksi Birgitan hoivapalvelulla arjen päivätunti maksaa 38,50 euroa ja pyhän yötunti 90 euroa. Lisäkustannuksia voi tulla matkakuluista. Pieni suuri yritys Birgitan hoivapalvelulla on kaikkiaan lähes 30 asiakasta. On säännöllisen kotihoidon asiakkaita, on omaishoidonvapaan asiakkaita, on veteraaneja ja on vammaispalvelun asiakkaita. Heitä on Aurinkosäätiön palvelutalon asunnoissa, Birgittakodissa, Velkuan Kummelissa ja Rymättylässä ja Merimaskussa. –En ole mikään pomopomo jossain muualla, vaan haluan olla asiakkaiden kanssa tekemisissä, sanoo itsekin asiakastyötä tekevä Hörkkö. Useimmilla asiakkailla käydään kolmesti päivässä: aamuin, päivin ja illoin. Lähihoitaja Heli Riikonen kertoo, että kotikäynteihin kuuluu asiakkaan tarpeen mukaan vaikkapa aamupalan valmistus, aamulääkkeiden ottamisen varmistaminen, pukeutumisapua ja apuvälineiden päivittäistä tarkistamista. Yrityksen vastaava sairaanhoitaja Sari Nurminen lisää, että monta pyörätuoliakin on korjattu. Suihkussa ja saunakäynneillä voidaan olla apuna. –Ollaan siellä itse sitten vaatteet päällä saunassa, Nurminen toteaa. Riikonen oli aiemmin töissä mm. lähihoitajana Ruskon kunnalla ja aloitti Naantalin Kuntokeskuksella viime kesänä. Sairaanhoitaja Nurminen aloitti keikkatyöläisenä Kuntokeskuksessa kesällä 2017. Sittemmin hän vaihtoi vakinaiseksi, ja tekee nyt keikkaa entisessä työpaikassaan Raision sairaalassa. Miksi näin? –Työ on erilaista. Omatoimisuus. Pystyn osallistumaan firman kehittämiseen. Maksajana vakuutusyhtiö Kaksi vuotta sitten Raini Kajander , 79, muutti juuri valmistuneeseen kaupungin vuokrataloon Naantalin Aurinkosäätiön pihan perällä. Hän oli kotikaupungissaan Jyväskylässä jäänyt suojatiellä auton alle ja liikuntakyky oli heikentynyt. –Sukulaiset tahtoivat minut tänne, Kajander sanoo. Kajanderista tuli Hörkön yrityksen asiakas viime kesänä. Kulut maksaa vakuutusyhtiö. –Aamuin illoin käyvät. Aamulla auttavat pukeutumisessa, petaavat petin, tiskaavat tiskit ja laittavat lääkkeet, Kajander kertoo. Hengityslaitteen hoitaja huoltaa aamuin illoin. Kajanderin sopimukseen kuuluu säännöllinen kotihoito, johon sisältyy kuukaudessa 30 tuntia henkilökohtaista avustamista. Niitä tunteja on käytetty esimerkiksi elokuvissa ja kaupassa käymiseen ja risteilylläkin on käyty. –Täällä on onneksi kaikki hyvin. Jos on jotain toiveita, kyllä hoitajat auttavat jos pystyvät, Kajander kiittelee. –Ei ole koskaan tullut sellaista tuntua, etteivät jouda tekemään.