Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Lihasvoimaharjoittelulla runsaasti terveysvaikutuksia – Jan Sundell luennoi Raisiossa

Ylilääkäri Jan Sundellin mukaan lihasvoimaharjoittelulla on kiistattomia hyötyjä. Kuntosaliharjoittelu ehkäisee kiputiloja sekä ikääntymismuutoksia lihaksissa ja luissa, polttaa tehokkaasti rasvaa sekä parantaa sokeritasapainoa. Ylipainoisille, diabeetikoille, TULE-vaivaisille ja luukatoa poteville suositellaan erityisesti voimaharjoittelua. Kaikkein tärkeintä se näyttää kuitenkin olevan ikääntymiseen liittyvän lihaskadon eli sarkopenian ehkäisyssä ja hoidossa. Varsinkin vapaita painoja käyttäessä tasapainokin kehittyy, mistä on apua kaatumisten ehkäisyssä. –Lihasvoimaharjoittelulla voidaan estää tai ainakin hidastaa lihasvoiman menetystä tehokkaasti, sillä kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän. Jo muutaman kuukauden pituinen säännöllinen lihasvoimaharjoittelu lisää iäkkäiden lihasvoimaa 10–30 prosenttia. Sundell toteaa tutkimusnäytön aiheesta olevan kiistatonta. –Hyvä ravitsemus, erityisesti proteiinien ja kalorien riittävä saanti, tehostaa lihasvoimaharjoittelun vaikutuksia. Proteiinit ovat keholle välttämättömiä rakennusaineita. On arvioitu, että jopa lähes puolella ikäihmisistä proteiininsaanti on liian alhaista, mikä johtaa kiihtyneeseen lihaskatoon. –Proteiinin riittävän saannin on todettu vähentävän lihasten surkastumista ikääntymisen myötä. Voimaharjoittelussa proteiinin tarve kasvaa. Harjoitus kannattaa päättää palautumisjuomaan. Lisäksi Sundell kehottaa jokaisen seniorin ottamaan D-vitamiinia purkista läpi vuoden. Dosentti, ylilääkäri ja kehonrakentaja Jan Sundell luennoi Raision Martinsalissa ke 13.2. klo 17.30 aiheesta ”Ruista ranteeseen – parhaat valinnat lihaskuntoon ja ravitsemukseen”. Luennon järjestää Turun Seudun Nivelyhdistys ry ja se taltioidaan Nivelverkko-sivustolle osoitteeseen www.nivelverkko.fi.