Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone Tulospalvelu

Naantalissa romutetaan lääkärikeskeisen terveyskeskusmallin perinnettä - Uudistustyön myötä hoitoon pääsee aiempaa nopeammin

Lähes 60 prosenttia naantalilaisista käyttää kotikuntansa terveyskeskuspalveluita, mikä on naapurikuntiin verrattuna paljon. Niissä vastaava luku on 50 prosentin tuntumassa. Naantalin ylilääkäri Kristian Kallio tulkitsee havaintoa siten, että naantalilaiset luottavat terveyskeskukseensa. Siksi toimintaan ei tarvitse tehdä suuria muutoksia, mutta nykyistä kokonaisuutta yritetään Kallion mukaan hioa vieläkin paremmaksi. Kiireellisissä tapauksissa Naantalin terveyskeskus kykenee tarjoamaan hoitoa joko heti tai ainakin saman päivän aikana. Tämä käytäntö tulee säilymään entisellään, mutta tavoitteena on nopeuttaa pääsyä niin sanotulle kiireettömälle vastaanotolle. Tammikuussa odotusaika kiireettömälle vastaanotolle oli 23 vuorokautta, viikonloput mukaan lukien. Naantalin terveyskeskus aikoo lyhentää tuota odotusaikaa muutamalla vuorokaudella vuoden loppuun mennessä. Työt jakaantuvat entistä useammalle Keinona odotusaikojen lyhentämiseen Kristian Kallio pitää ennen kaikkea kulttuurimuutosta. Niin terveydenhuoltohenkilökunta kuin asiakkaatkin ovat tottuneet malliin, jossa terveyskeskus pyörii vahvasti lääkärien ympärillä. –Perinne näkyy esimerkiksi siten, että hoitoa tarvitseva haluaa ensisijaisesti lääkäriin, vaikka talon muussa henkilökunnassa olisi kyseiseen vaivaan asiantuntevampaakin väkeä, Kallio selittää. Tyypillisiä esimerkkejä erikoisosaajista ovat diabeteshoitaja sekä fysioterapeutti. Tarvittaessa he sekä muu hoitohenkilökunta voivat kysyä lääkärin ajatusta hoitoon liittyvistä asioista. Ylilääkäri Kallio sekä Naantalin johtava hoitaja Hannele Nikander-Tuominen kertovat, että näin halutaan välttyä tilanteilta, joissa lyhyelle lääkärin vastaanottoajalle kasaantuu lukuisia asioita. –Monesti hoitajien vastaanotoilla on enemmän aikaa, joten niillä pystytään keskustelemaan syvällisemmin kuin lääkärin kanssa, Nikander-Tuominen sanoo. Vanhakantaisimmissa ajatuksissa terveyskeskusten henkilökuntaa on pidetty lähinnä lääkärien avustajina. –Nyt melkein kaikki työntekijämme osallistuvat hoitopalveluun. Kun työt jakaantuvat entistä useammalle, pääsy hoitoon nopeutuu, ylilääkäri Kallio linjaa. Naantalin terveyskeskuksen työntekijät ovat sisäistäneet uudenlaisen työkulttuurin, mutta naantalilaisilla riittää varmasti totuttelemista. Muutoksen huomaa, kun ryhtyy soittamaan terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Kiireellistä hoitoa tarvitseville ja kiireettömille on omat puhelinnumeronsa. Maanantait ovat vilkkaimpia Vilkkaimpia päiviä terveyskeskuksen ajanvarauksessa ovat yleensä maanantait. Esimerkiksi tammikuun puolivälin ruuhkamaanantaina ajanvaraukseen tuli 172 puhelua, joista kiireellisiä oli 26. Jos puhelinpäivystäjä ei heti vastaa, hän soittaa takaisin. Kiireellisissä tapauksissa takaisinsoitto pirahtaa 15–30 minuutin kuluessa ja kiireettömissä noin 40 minuutin kuluttua. Tilastojen perusteella entistä useampi soitto koskee tuki- ja liikuntaelinten sairauksia, mutta kaiken kaikkiaan vaivojen kirjo on laaja. –Puhelinpäivystäjä haastattelee soittajan. Tavoitteena on ohjata hänet saamaan sellaista apua, joka sopii kyseiseen tilanteeseen parhaiten. Lääkärin vastaanotolle menevät ensisijaiset he, jotka tarvitsevat reseptin tai lisätutkimuksia. Esimerkiksi todistukset lyhyisiin sairauspoissaoloihin järjestyvät hoitajilta, Hannele Nikander-Tuominen sanoo.