Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kuoppia syntyy kuin sieniä sateella - ELY:n aluevastaavan mukaan pahin lienee maanteillä vielä edessä

Kuoppia syntyy kuin sieniä sateella Kostean sadesään vuoksi kuoppien hätäpaikkaukset eivät kestä kuin hetken. Nesteentielle on syntynyt useita teräväreunaisia ja melko syviä kuoppia. Myös Rymättyläntielle on ilmestynyt vastaavia yllätyksiä. Siellä pahin osuus ulottuu Särkänsalmen sillalta Poikkoon. ELY-keskuksen aluevastaava Veijo Niittynen kertoo, että ongelman taustalla on liian pitkäksi venynyt päällystekierto. Vanha asfaltti hajoaa vesisateen, nollakelin ja nastarenkaiden yhteisvaikutuksesta. –Kun ajouran pohjalla on harva kohta, asfaltti alkaa hajota siitä. Lopputuloksena on reikä, Niittynen kiteyttää. Hätäratkaisuna reikiä on paikattu kylmällä asfalttimassalla. Se on Niittysen mukaan lähes toivotonta työtä, koska veden täyttämiin kuoppiin ei saada kestävää massapintaa. Paikan yli jyräävät renkaat irrottavat massan yhdessä hujauksessa. Monissa paikoissa tienhoitoa vaikeuttavat korkeat lumivallit. Sateen myötä ne ovat osin sulaneet, ja vesi on jäänyt lainehtimaan tielle. Urakoitsijat ovat yrittäneet helpottaa tilannetta puhkomalla valleja, jotta vesi valuisi ojiin. Paikkamassaa luvassa loppuviikosta Kuoppien täytteeksi tarvittaisiin kuumaa valuasfalttimassaa. Veijo Niittysen tietojen mukaan sitä ei ole saatavissa ennen kuin loppuviikosta, koska kaikki tilaavat massaa juuri nyt. Raision kunnossapitourakkaan kuuluville teille tarvittava valuasfalttimassa tehdään Helsingin seudulla. Lisäksi sään täytyisi muuttua kuivaksi. Kuumaa valuasfalttimassaa voidaan panna kuoppiin pakkasellakin, mutta vesisateessa työ ei onnistu. Autoilijat ovat raportoineet vauriokohdista Tienkäyttäjän linjalle. Viikonlopun aikana Raision urakka-alueelta kirjattiin 130 ilmoitusta. –Sen verran viestejä tulee yleensä yhdessä kuukaudessa, Niittynen kertoo. Vaikka korjauskeinot ovat parhaillaan vähissä, Niittynen kannustaa jatkamaan raportointia. –Urakoitsijat ja itsekin kiertelen teillä, mutta kaikki reiät eivät tule sillä keinoin tietoomme. Vaarallisesta reiästä kannattaa aina ilmoittaa Tieliikennekeskuksen Tienkäyttäjän linjalle, jos siitä ei ole vielä varoitettu päällystevauriomerkillä. Tieliikennekeskus lähettää viestin kyseistä tietä hoitavalle urakoitsijalle sekä urakan valvojalle, eli minulle, Niittynen selittää. Raision urakka-alue käsittää noin 1 000 kilometriä tietä. Alue ulottuu Naantalista aina Uuteenkaupunkiin ja Laitilaan saakka. Nopeutta kannattaa laskea Sääennusteiden mukaan plussakelit jatkuvat kuluvalla viikolla, joten päällysteisiin ilmaantuu lisää reikiä. Veijo Niittynen arvioi, että vaikein tilanne kuoppien suhteen tulee olemaan maaliskuussa roudan sulaessa. Vappuun mennessä ongelma lienee ohi. Sitä ennen Niittynen kehottaa ottamaan päällystevauriomerkit tosissaan ja olemaan erityisen varovainen. Veden peittämiä kuoppia on lähes mahdoton nähdä. Siksi ajonopeuttakin on järkevä laskea. Tienkäyttäjä voi hakea korvausta maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta. Päällystevaurion aiheuttamista vahingoista ei yleensä myönnetä korvauksia, jos päällystevaurioista on ilmoitettu varoitusmerkein. Korvausta haetaan siltä taholta, jonka vastuulle tie tai katu kuuluu - yleensä siis ELY:ltä tai kunnalta. Jotta säiden aiheuttamia teiden reikiintymisiä ei tulisi, se edellyttäisi teiden uudelleen päällystämistä nykyistä nopeammalla kierrolla. Käytettävissä oleva rahoitus määrittää vuosittaisen päällystysohjelman laajuuden. Esimerkiksi ensi kesän päällystysohjelma putoaa puoleen viimevuotisesta.