Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Ratikka arvovalinnan ytimessä

Turussa, Raisiossa ja Turun seudulla yleisesti on pohdittu viime kuukausien aikana kuumeisesti tulevaisuuden liikenneratkaisuja. Raitiovaunu, superbussi vai kehitetäänkö vain runkobusseja ja nykyisen muotoista Föliä, siinä vaihtoehdot. On myös ollut keskustelua mitkä kunnat voi olla yhteisessä joukkoliikenteessä mukana. Haluttaessa kustannustehokkaasti kehittää ihmisten liikkumista, omana kysymyksenä voi esittää, miksi ei kaikki kunnat ole mukana tai ainakin ne, jotka haluavat olla? Keskustelussa ollaan – paitsi liikenneratkaisun – myös itse politiikanteon ytimessä. Turun kaupunginhallitus jätti esityksen 11.2 pöydälle, niin iso peruna tuntuu joukkoliikenne olevan ennen vaaleja. 12.2 Turun Sanomissa kerrottiin jo pelkästään runkolinjojen uudistuksen tuovan yli 30 miljoonan lisäkustannukset alkuperäisiin suunnitelmiin, tosin vuosikymmenen aikana. Satsataanko siis raitiotiehen 330 miljoonaa euroa? Riittääkö se edes? Tilanteessa jossa katujen kunto todistaa, ettei velkaantuva kaupunki pysty huolehtimaan edes peruspalveluista? Entä jos vanhustenhoitoskandaali syvenee tai jos uusi lainsäädäntö nostaa panostuksen sellaiselle tasolle, että hoidosta selvitään kunnialla? Mistä otetaan rahat? Politiikka on yhteisten verorahojen jakoa. On hyvä muistaa, että pääasiallisesti kaupunkien ja valtion rahat kerätään verovaroin asukkailta. Se, miten rahat jaetaan, on aina arvovalintakysymys. Ollaanko veronkorotuksiin valmiita raitiovaunun vuoksi, mutta ei vanhustenhoidon? Ja tässä on vain kaksi vaihtoehtoa rinnan, tarvetta lisärahalle olisi monella muullakin sektorilla. Nukkuuko somesukupolvi samaan aikaan ohi oikeuksiensa ja sitä kautta elää tulevaisuudessa vain virtuaalimaailmalla, kunnes ymmärtää totuuden? Hienoa olisi jos tätä keskustelua käytäisiin faktojen eikä mielikuvien varassa. On ikävää lukea lehdistä väitteitä, joiden pohjaksi ei löydy totuuspohjaa.