Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Kymmenen senttiä entistä alempana - Kuparivuoren tunnelin muoto muuttui remontissa, huomaatko miten?

"Jokin täällä on muuttunut, mutta en kyllä keksi mikä se on", saattavat ajoneuvojen kuljettajat ihmetellä, kun liikenne palaa Kuparivuoren tunneliin maalis-huhtikuun vaihteessa. Rakennusyhtiö Destia Oy on urakoinut tunnelia viime elokuusta lähtien. Työmaan ulkopuoliset pystyivät valmistumista jo uumoilemaan siitä, kun tunnelin päät sulkeneet isot portit hiljan poistettiin. –Ruiskubetonoinnin laadun varmistamiseksi meillä oli vaneriovet, kertoo työnjohtaja Henri Lindroos Destialta. 320 metrin mittaisessa tunnelissa on kallio-osuudet molemmissa päissä ja keskellä on 100-metrinen betonitunneliosuus. Kalliotunnelit ruiskutettiin betonilla, jota käytettiin 400 kuutiometriä. Sillä määrällä saatiin 9 senttimetriä paksu kerros tunnelin palosuojaksi. Betonitunnelikin on saanut palosuojaruiskutuksen kantavan betonin turvaksi. Myös sisäänkäyntien otsarakenteet betoniruiskutettiin, ja niissä saattaa huomata ruskeita värivaihteluita. Ne tulevat jähmettymiseen käytetyistä kiihdytinaineista ja häviävät ajan myötä. Liikennevaloja ei ennen ollut Tunnelista on uusittu rakenteet ja tekniset järjestelmät kuten palo- ja kosteussuojaus, lämmöneristys ja valaistus. Naantalin vesilaitoksen runkovesijohdolle on tien alle louhittu tilaa hulevesikanavan viereen. Uusi vesijohto on toistaiseksi varalla, ja vesi kulkee jo ennestään tien alla ollutta putkistoa pitkin. Koko hankkeen kustannusarvio on neljä miljoonaa euroa. Tällä viikolla tunnelissa pannaan käyttökuntoon niin sanottua telematiikkaa kuten liikennevaloja, palohälytysjärjestelmää, hätäpoistumisvaloja ja savuilmaisimia. Liikennevaloja ei tunnelin päissä aiemmin ollut. Puolikaaresta neliskantti Mitkä ovat ne muutokset, joita kuljettaja todennäköisesti ei huomaa? Tunnelin muoto on muuttunut. Ennen tunnelin poikkileikkaus oli ympyrän puolikaari, ja nyt se on pyöreäkulmainen neliskantti ja alareunoiltaan metrin verran kaventunut. Muutoksen syynä on uusi vedeneristerakenne, joka vuoraa tunnelin. Se on kaksinkertaista polyeteenipatjaa - materiaali on samantyyppistä kuin telttapatja. Patja on kiinnitetty pitkin pultein peruskallioon ajotilan katoksi ja seinäksi. Sen pintana on betoni. Eristeen ja kallion väliin jää tyhjä tila, jota pitkin kallion läpi tihkuva vesi valuu tunnelin alareunaan ja sieltä edelleen hulevesikanavaa Naantalinsalmeen. –Taivaasta se vesi on tullut ja kivien läpi valunut, toteaa Lindroos. Se on puhdasta. Eristerakenteen takia tunnelin katto on 10 senttiä alempana kuin aiemmin. Jotta liikennekorkeus pysyisi entisellään 4,80 metrinä, tunnelia on pitänyt kaivaa syvemmälle. Asvaltin pinta tulee 10 senttiä entistä alemmalle. Asvalttia, liikennettä, asvalttia –Selkeä homma, sanoo Lindroos edessä vielä olevista töistä. Ensi viikolla asvalttipohjat höylätään valmiiksi ja seuraavalla viikolla asvaltoidaan ja tehdään maalimerkinnät. Maaliskuun viimeisellä viikolla on viimeistelytöiden ja pelastuslaitoksen harjoitusten vuoro. Kun liikenne on jyrännyt asvalttia kuukauden tai kaksi, tunneli on määrä päällystää uudestaan ennen kesää.