Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Sähköautojen pikalatauspisteillä on vaikea tehdä liiketoimintaa - Virtaa pitää myydä vuosikymmeniä, jotta tolppa maksaa itsensä takaisin

Asiakaspalautteissa Kauppakeskus Myllyä on vaadittu tekemään lisää sähköautojen pikalatauspisteitä. Myllyn kiinteistöpalvelupäällikkö Mikko Rantanen toteaa, että nykyiset neljä latauspistettä on kauppakeskuksen 3 000 parkkipaikkaan nähden vähän. Rantasen mukaan Mylly käy parhaillaan neuvotteluja uusista pikalatauspisteistä. Kiinteistöpalvelupäällikkö arvelee sähköautoilun yleistyvän niin nopeasti, että pikalatauspisteiden lisäyksestä huolimatta niitä tulee olemaan vielä pitkään rajalliselta tuntuva määrä. Toistaiseksi lataustolppien käyttö on ollut Myllyssä maksutonta. Kiinteistöpalvelupäällikkö toivoo sähköautoilijoilta toiset huomioivaa käytöstä. –Kun lataus on valmis, auto tulee siirtää tavalliseen pysäköintiruutuun, hän ohjeistaa. Mikäli piittaamattomuus on häiritsevää, se pakottanee yritykset muuttamaan ilmaiset latauspisteet maksullisiksi. Raision Tasalaan valmistuvan pikalatauspisteen kaapelointityöt ovat valmiit. Raision seurakunta etsii parhaillaan operaattoria vastaamaan latauspisteen toiminnasta. Latauspaikat määräävät reitin Raision Autokeskuksessa Nissanin sähköautoja huoltaa vianmääritysmekaanikko Seppo Mäntysaari . Pikalatauspisteet ovat hänen mukaansa etenkin pitkää matkaa taittavalle sähköautoilijalle melkeinpä elintärkeitä. –Jos esimerkiksi lähdetään Raisiosta täydellä kuormalla Helsinkiin, kannattaa poiketa Lohjalla kahvilla ja laittaa auto puoleksi tunniksi pikalataukseen. Näin sillä hoitaa helposti pääkaupungissakin tapahtuvat ajot, Mäntysaari sanoo. Nissanissa auton navigaattori auttaa suunnittelemaan reitin latauspisteiden mukaan. Suunnittelun lisäksi sähköautoilijan kannattaa opetella taloudellinen ajotapa. –Jos autoa oikein rääkkää, nopeimmillaan akun saa tyhjennettyä 60 minuutissa. Virtaa kuluu etenkin kovissa kiihdytyksissä, Mäntysaari kertoo. Täyssähköisen Nissan Leafin toimintamatka on noin 250 kilometriä. Parhaimmillaan sähköauto on maltillisessa kaupunkiajossa. Suurin osa sähköautojen latauksista tehdään kotona. Seppo Mäntysaari kehottaa uutta sähköautoilijaa ottamaan yhteyttä sähköliikkeeseen ja hankkimaan asiantuntijoiden avustuksella kotikäyttöön tarkoitetun latauspisteen. Kerros- tai rivitalossa asuvien tulee tietysti neuvotella ensin taloyhtiön kanssa. Samanlaiset ohjeet antaa Naantalin Energian urakointipäällikkö Ismo Junttila . –Esimerkiksi jos latausteho on suuri ja kotitaloudessa on paljon muutakin sähkönkäyttöä, voi joutua suurentamaan pääsulakkeita, Junttila evästää. Toinenkin latauspiste Naantalin keskustaan Naantalin Energia pystytti nelisen vuotta sitten Naantalin Käsityöläiskadun varrelle sähköautojen pikalatauspisteen. Viime kesänä sen tekniikka uusittiin. Naantalin Energian toimitusjohtaja Pasi Haaralan mukaan latauspistettä käytetään keskimäärin kerran päivässä. Haarala ei ole kuullut, että maksulliseen lataukseen olisi kertynyt jonoa. Naantalin kaupunki vaatii rakennustapaohjeessaan, että esimerkiksi kesän 2022 asuntomessualueen taloissa sekä taloyhtiöissä varaudutaan sähköautojen latauspaikkoihin jo rakennusvaiheessa. Haaralan mukaan asuntomessuvieraiden käyttöön tehtäneen myös julkisia latauspisteitä. –Jo ennen asuntomessuja Naantalin keskusta-alueelle tulee todennäköisesti toinenkin pikalataustolppa, Haarala kertoo. Hänen mukaansa monissa taloyhtiöissä selvitetään parhaillaan sähköautojen latauspisteiden rakentamista. Pikalatausasemia tehdään kiihtyvällä tahdilla myös suurimpien kauppaliikkeiden ja huoltoasemien edustoille. Julkiset latausasemat päihittävät tehonsa puolesta kotitalouksien laturit mennen tullen. Naantalin keskustan nykyisen pikalatauspisteen maksimiteho on 50 kilowattia. Sähköautojen kärkimerkiksi mielletyn Teslan akut latautuvat sen turvin tyhjästä täyteen parissa tunnissa. Kotioloissa vastaava lataus kestää yön yli. Yleiseen käyttöön suunnitellut pikalatausasemat maksavat pitkälti yli 10 000 euroa. Pasi Haarala toteaa, että pelkkää latauspalvelua myymällä on vaikea tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Nykyisillä sähkön hinnoilla latauspalvelua täytyisi tarjota vuosikymmeniä ennen kuin tolpan kustannukset olisi katettu.