Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Härkäsuolle kaavailtu bioterminaali parantaisi Naantalin voimalaitoksen toimintavarmuutta

Turun Seudun Energiantuotanto Oy kaavailee Naantalin Ladvon Härkäsuolle biopolttoaineterminaalia sekä nykyistä laajempaa läjitysaluetta. Näiden yhteenlaskettu pinta-ala on hieman yli 20 hehtaaria. TSE:n toimitusjohtaja Maija Henellin mukaan biopolttoaineterminaalilla halutaan parantaa Naantalin monipolttoainevoimalaitoksen toimintavarmuutta. – Käytännössä rekat toisivat puuta Härkäsuolle, missä se murskattaisiin biopolttoaineeksi. Sitä kuljetettaisiin rekoilla voimalaitokselle aina tarpeen mukaan, Henell selittää. Hän painottaa, että suurin osa biopolttoaineesta kuljetetaan tulevaisuudessakin suoraan voimalaitokselle. Härkäsuon alueen tehtävänä on toimia ennen kaikkea varmuusvarastona. Näillä näkymin Härkäsuolle ei tehdä kiinteitä rakennuksia, mutta maanrakennustyöt ovat mittavat. TSE arvioi niihin kuluvan noin kaksi miljoonaa euroa. Henell arvelee, että lupa- ja kaavoitusprosessista riippuen rakennustyöt voivat valmistua aikaisintaan parin vuoden kuluttua. Läjitettävän tuhkan määrää yritetään pienentää Osaa Härkäsuon alueesta TSE hyödyntää jatkossakin tuhkan läjittämiseen. Maija Henellin mukaan TSE etsii keinoja tuhkan hyötykäytön lisäämiseksi, mutta väistämättä osa tuhkasta pitää läjittää. Todennäköisesti TSE tulee hankkimaan ulkopuolisen toimijan huolehtimaan tuhkanvälityksestä. Potentiaalisina asiakkaina se näkee muun muassa maanrakennusliikkeet. Läjitettävän tuhkamäärän arvioidaan olevan enimmillään 90 000 tonnia vuodessa. – Tarkoituksena on minimoida läjitettävien sivutuotteiden määrä. Uskon, että pääsemme muutamaan tuhanteen tonniin per vuosi, Henell toteaa. Härkäsuo valittiin terminaali- ja läjitysalueeksi lähinnä sen syrjäisen sijainnin vuoksi. Koneiden melusta ja pölystä ei pitäisi olla haittaa asutukselle. Henell kertoo, että työ ja siten myös siitä aiheutuva ääni tulevat olemaan hetkittäistä. Kuluneena talvena Naantalissa oli välillä vaikeuksia saada jäinen biopolttoaine kulkeutumaan voimalaitokselle asti, mutta pääosin järjestelmät ovat toimineet Henellin mukaan hyvin.