Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kuunteleeko kännykkä?

Jos haluat hyviä tarjouksia tarvitsemistasi tuotteista, sinun ei tarvitse enää selata postimyyntimainoksia tai kysyä asiantuntijoilta neuvoa. Sitä varten on olemassa Google ja Facebook. En tarkoita, että itse tarvitsisi aktiivisesti etsiä juttuja netin syövereistä Googlella, vaan kyllä ne juuri sinulle sopivat jutut tulevat eteesi kuin tarjottimella pelkällä puheella. Syksyn ajan olen tehnyt epätietoisen tietoista tutkimusta siitä, miten kännykkäni kuuntelee minua. Vaikka en ole sallinut mikrofonin käyttöä oikeastaan missään muussa sovelluksessa kuin puheluissa ja videossa, niin ainakin minun androidini on erittäin viisas ja tarjoilee minulle niitä asioita, joista olen puhunut. Joskus Facebookiin ilmestyvät ehdotukset pizzafirmoista vasta viiveellä, eli nälkää seuraavana päivänä. Valitettavasti niin hidas mainostaminen ei saa minua syömään pizzaa kahta päivää peräkkäin. Joskus taas mainosten nopeus yllättää, kuten tässä eräänä päivänä. Keskustelin lasteni kanssa aineenvaihdunnasta ja siitä, miten eri ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta. Mietimme mistä se johtuu ja onko ruualla, kulttuurilla tai roduilla jotain tekemistä asian kanssa. Keskustelimme myös siitä, mitä esimerkiksi ummetus aiheuttaa ja miten sen voi välttää tai hoitaa. Eipä aikaakaan, kun jo parin tunnin sisään Facebookini mainosti minulle kiinalaista peräpukamavoidetta. Kuulemma erittäin tehokasta luonnontuotetta, joka peittoaa apteekkien keinotekoiset voiteet niin hinnassa kuin hoitotehossakin. Ainoa miinus tuossa tuotteessa havaitsin sen, että kaikki informaatio oli kiinaksi. Eipä hätää! Siihen ei olisi pitkään ongelma, sillä seuraava mainos tarjosi pientä taskuun mahtuvaa kaukosäätimeltä näyttävää laitetta, jonka avulla voi puhua ja ymmärtää kaikkia maailman kieliä hetkessä! Ilmeisesti joku käännöskoje. Miten olenkaan voinut tähän asti tulla toimeen ilman sellaista. Olen tullut siihen tulokseen, että kännyköiden on pakko olla naisia, sillä usein tuntuu, että kännykkä pystyy kuuntelun lisäksi myös lukemaan ajatuksiani. Osaisivatpa miehetkin. Miksi muuten minulle satelisi mainoksia kuntosaleista, dieettiohjeista, mindfullnessista ja joogasta? Tai ehkäpä kyse ei olekaan ajatusten luvusta, vaan känny jopa kuvaa minua salaa kuuntelun lomassa ja pystyy kuvasta päättelemään, että minun olisi aika jo tehdä jotain konkreettista ainaisen kuntoilujahkailun sijaan. Jostain kumman syystä myös siivoustarpeet ja --firmat ovat erittäin suuresti esillä minulle kohdistetussa mainonnassa. Miksiköhän? (Tähän sellainen ihmettelevä hymiö, jos tässä vaan olisi mahdollisuus siihen.) Edit: 5.11. 9.50. Otsikkoa muutettu