Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Raisiolaisen Kaj Piirosen Datsun kuului maailman suosituimpiin urheiluautoihin, mutta nyt alkuperäisosat ovat kiven alla

Vajaan vuoden Kaj Piirosen , 38, tallissa ollut Datsun 280Z on kulkupeli, joka mullisti urheiluautomarkkinat 1960- ja 70-lukujen taitteessa. Etenkin eurooppalaiset urheiluautot olivat tuolloin enemmän tai vähemmän käsintehtyjä yksilöitä. Ostaja joutui odottamaan niitä kauan, eikä huoltoverkostossakaan aina ollut kehumista. Datsun oli valloittanut markkinoita edullisilla henkilöautoillaan, joiden tunnuspiirteitä olivat pieni kulutus ja melko vähäinen varustelutaso. Japanissa syntyi idea valjastaa näille econobox-kärryille rakennettu jälleenmyyjä- ja huoltoverkosto palvelemaan toisenlaista tuotetta, Yoshihiko Matsuon johtaman suunnitteluryhmän luomaa urheiluautoa. Matsuon tiimi löi kiilaa Datsunin Z-sarjalaisellaan Ford Mustangin ja Chevrolet Corvetten hallitsemille suurten massojen markkinoille. Z-sarjalaiseen oli otettu piirteitä Euroopan jalosukuisista merkeistä. Piirosen mielestä Z-sarjalaista voi kutsua Japanin Ferrariksi. Selvää yhteneväisyyttä onkin havaittavissa Ferrari 365:een. Japanilaiset rakensivat Z-sarjan autoja liukuhihnalla. Autotoimittajat totesivat, etteivät Z-sarjalaiset ihan yltäneet jalosukuisten urheiluautojen suoritustasoon, mutta siltikin Datsunin ostaja sai rahalleen huomattavan paljon vastinetta. Z-sarjaa myytiin paljon etenkin Yhdysvalloissa. Suomessa se jäi melko harvinaiseksi autoksi. Hermoilun jälkeen koitti positiivinen yllätys Kaunislinjainen Datsun on kutkutellut Kaj Piirosen mieltä jo pitkään. Ystävänsä rohkaisemana hän otti yhteyttä autoagenttiin, jonka välityksellä ryhdyttiin hieromaan kauppaa Yhdysvaltojen Georgian osavaltiossa olleesta yksilöstä. Agentin käytös sai Datsunin omistajan säikähtämään, mikä toi mutkia matkaan. Piironen jätti ensimmäisen agentin ja ryhtyi asioimaan Salon Autoagentin kanssa, minkä jälkeen asiat alkoivat hoitua. Kun autoa viimein lastattiin laivaan Charlestonin satamassa, hurrikaani Dorian runteli Georgian rannikkoa. Piironen seurasi tilanteen kehittymistä niin hermostuneena, että hänen vaimonsakin alkoi jo harmistua hankintaan. Ostohintaa Piironen kuvailee automerkin huomioon ottaen kohtalaisen edulliseksi. – Siksi jännitti, tulinko ostaneeksi pohjastaan puhkiruostuneen pelin. Yllätys oli hyvin positiivinen, kun pääsin tarkastelemaan autoa, hän kertoo. Auto tuotiin Suomeen siten, että se ajettiin laivaan ja laivasta ulos. Piirosen kannalta toimitustapa oli sikäli harmillinen, että konttitoimituksessa hän olisi saanut edellisen omistajan lupaaman varamoottorin. Se jäi Yhdysvaltoihin. Vuodelta 1976 olevaan Z-sarjalaiseen on vaihdettu vuosien saatossa osa jos toinenkin ja väri, joka oli alun perin luultavasti ruskea. Japanilaisten urheiluautojen alkuperäisiä varaosia on vaikea saada, ja niin on Datsuninkin kohdalla. – Uusiotuotantoa on tarjolla. Alkuperäisosista joutuu pulittamaan hurjia hintoja, jos niitä ylipäätään on saatavilla, Piironen selittää. Hänen autossa valot toimivat vipukytkimillä. Ohjauspylvään viiksikytkimet maksaisivat noin 300 euroa. Autoon on vaihdettu lisäksi muun muassa kojelauta, jonka päällysmuovi lienee murentunut auringossa. Piironen pyrkii hiljalleen muuttamaan autoa lähemmäs japanilaista tyyliä. Hankintalistalla ovat muun muassa renkaat, peilit ja penkit. Nyt Datsunissa on hyvin kapoiset keinonahkaistuimet. Uutena auton 2,8-litrainen moottori oli varustettu polttoaineensuihkutuksella. Ruiskun hajottua voimanlähde sai kaksi suurta kaasutinta. Piironen kertoo haaveilevansa Weberin triplakaasuttimesta, mutta sen hintalappu tuntuu ainakin toistaiseksi hirvittävältä. Vääntöä ja ääntäkin riittää Ajo-ominaisuuksiltaan Datsun 280Z on parhaita autoja, joilla Piironen on ajanut. Myös työn laatua hän kiittelee erinomaiseksi. Piironen sanoo olevansa varovainen kuski, mutta maileja näyttävä nopeusmittari ja kuutoskoneen voima meinaavat välillä yllättää. Z-sarjalainen kulkee nopeusrajoitusten mukaisesti kakkosvaihteella. Kolmosella auto liikkuu jo aivan toisella tapaa kuin perhekiesi. Piirosen mielestä paras kulkuväylä Z-sarjalaiselle on mutkainen asfalttitie, jossa on 60 km/t rajoitus. – Se riittää. Kaahaamaan en viitsi lähteä, vaikka valtava vääntö välillä houkutteleekin polkaisemaan kaasua. Ääntäkin riittää, sillä jossain vaiheessa autoon on asennettu niin sanottu suora pakoputki. – Yksi vaimennuspönttö olisi hyvä saada väliin, Piironen pohtii. Vuosien saatossa Piirosella on ollut harrasteautoinaan 850-sarjan turbo-Fiat ja avokattoinen Opel Manta. Datsunia hän aikoo pitää ainakin niin kauan, että perheen vielä taaperoikäiset lapset täyttävät 18 ja pääsevät sitten kokeilemaan erikoista menopeliä. Sitä ennen Piironen aikoo osallistua Z-sarjalaisella klassisten harrasteautojen tapaamiseen.