Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Kaksikerrosföli viihdyttää matkustajia Naantalista Turun kautta Lietoon 3 viikkoa

Föli kokeilee seuraavan kolmen viikon ajan kaksikerrosbussia reittiliikenteessä. Kokeilu on ensimmäinen Suomessa, muualla kaksikerrosbussia ei paikallisliikenteessä vielä ole käytössä. Torstaina iltapäivällä kello 13 aikaan Naantalin väliaikaisella linja-autoasemalla oli bussia odottelemassa hieman yli kymmenen ihmistä. Suurin osa heistä odotti nousevansa tavalliseen yksikerroksiseen kolmitelibussiin. Yllätys olikin ilahduttava, kun pysäkille kaarsi komean näköinen kaksikerrosbussi. – No, onhan tämä hienon näköinen! Kyllä tällä kelpaa matkustaa. Nuorina ihmisinä nousemme tietenkin yläkerrokseen ihastelemaan maisemia, hihkaisivat naantalilaiset Kaisa ja Heikki Helkiö. Naantalissa lenkillä käynyt Turun Länsikeskuksessa asuva Risto Jaakkola tiesi odottaa kaksikerrosbussia. Hänen mielestään se olisi hyvä ratkaisu Naantalin hyvinkin täysinäisten bussien korvaajaksi. Samaa kertoi bussia esitellyt Turun seudun joukkoliikenne Fölin joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte. – Tämä on kokeilu, jonka avulla pystymme tekemään ratkaisuja tulevaisuuden suhteen. Kaksikerrosbussi kulkee 3 viikkoa linjoilla 6 ja 7, eli Turusta Naantaliin ja Lietoon. Koska bussin kuljetuskapasiteetti on normibussia suurempi, se on oivallinen juuri raskaasti kuormitetuilla seutulinjoilla. Ja vaikka bussi pystyy nykybusseja enemmän kuljettamaan kerralla, niin vuoroja ei ole sen vuoksi tarkoitus vähentää. Vaan parantaa matkustusmukavuutta, korosti Korte. Kokeilussa kerätään asiakaspalautetta niin matkustajilta kuin bussikuskeilta. Myös pysäkkiaikoja laskeskellaan, jotta tiedetään, millaisilla reiteillä kaksikerrosbussit olisivat ihanteellisia. Kokeilun tarkoituksena on myös ilahduttaa ihmisiä pimenevässä syksyssä esimerkiksi työmatkojen ajan. Mahdollisesti Fölin käyttöön tulevat bussit räätälöitäisiin paikallisten tarpeiden mukaan Kaksikerrosbussi on liikenteessä koko sen ajan vuorokaudessa, miten linjat 6 ja 7 kulkevat. Linjat kulkevat Turusta Raision kautta Naantaliin sekä Lietoon ja Kaarinaan. Liikenteessä oleva bussi on lainassa linja-autovalmistaja VDL Bus & Coach Finlandin italialaiselta tytäryhtiöltä. Siksi bussi on varusteltu italialaisen tarpeen mukaan. – Jos Föli haluaa näitä busseja tilata, ne räätälöidään tietenkin paikallisen tarpeen mukaan. Suomessa se ehkä tarkoittaa 10-20 tätä lainassa olevaa autoa korkeampaa, jolloin seisomamukavuus on parempi. Samoin alakertaan tulisi ehkä enemmän tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille. Alakerran käytäväkin voidaan rakentaa leveämmäksi, jos tuoleja ei kiinnitetä korokkeelle, kuten tässä lainabussissa on tehty, esitteli VDL Bus & Coachin toimitusjohtaja Henrik Mikkola. Kaksikerrosbussin hinta liikkuu 400 000 -500 000 euron välissä. Samankokoinen yksikerroksinen kolmitelibussi maksaa 250 000 euron paikkeilla. Mikkola laski nopeasti, että kaksikerrosbussi on noin 39 prosenttia edullisempi yhtä asiakaspaikkaa kohden. 450 hevosvoimaa kiidättää 80 matkustajaa Matkustustuntuma bussi yläkerrassa oli miellyttävän pehmeä ja aika hiljainen. Portaat tuntuivat ahtailta, mutta onneksi niissä oli kuitenkin hyvin asennetut kahvat tarttumista varten. Koska esittelybussi on 4 metrin korkuinen, ainakin yläkerrassa otsa osui helposti istumaan mennessä katon yläpaneelin kulmaan. Bussissa on yhteensä 80 istumapaikkaa, joista 61 on yläkerrassa. Bussin huippunopeus on 100 kilometriä tunnissa, mutta se on katsastettu käytettäväksi korkeintaan 80 kilometrin tuntivauhdissa. Valmistusmaa on Hollanti ja moottorin käyttövoimana käytetään dieseliä tai biodieseliä. Moottorissa jyllää 450 hevosvoimaa. Keltamustan kaksikerrosfölin kyljessä lukee teksti ”Varför London, vi har ju Föli”, joka on muotoiltu Uuden muotoilun käyttämästä, ruotsalaisen lehdistön kysymästä, Timo Sarpanevaan yhdistetystä lauseesta ”Varför Paris, vi har ju Åbo?”. Kaksikerrosfölin aikataulu löytyy www.foli.fi ja matka maksetaan kuten muissakin Föli-busseissa.