Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Nina Österman harjoittelee uutterasti Rymättylän puolimaratoniin - ”Jännittää - en ole koskaan juossut niin pitkää matkaa”

Rymättyläläisellä Nina Östermanilla , 53, on vielä hankkimatta vyö, johon voi kiinnittää pieniä vesipulloja. Sen jälkeen hän on varusteiden puolesta valmis 5.9. juostavaan Rymättylän puolimaratoniin. Päällimmäisenä mielessään Östermanilla on jännitys. Hän pyöräili kaavaillun reitin ystävänsä Maija Puolakanahon kanssa. – Matka tuntui pyöränkin selässä mahdottoman pitkältä. Kuinkahan mahdan selvitä, kun en ole koskaan juossut niin pitkää matkaa, Österman tuumii. Hänen juoksuinnostuksensa alkukipinät syttyivät viitisen vuotta sitten. Tuolloin Östermanin polvi kipuili. Sitä tutkittiin työterveyshuollossa, mutta varsinaista vikaa ei löytynyt. Kinesioteipistä oli apua. Loppujen lopuksi eniten helpotti lenkkeily Rymättylän koulun kuntoradalla. – Hiljalleen pystyin juoksemaan ja kasvatin juoksumatkaa mäki kerrallaan pidemmäksi. Sitten Maija innosti minut mukaan juoksuporukkaan. Tämän kesän tähtäimenä porukalla oli juosta Tukholmassa puolimaraton, mutta koronan vuoksi alkuperäinen suunnitelma tyssäsi. Reippailijat halusivat kuitenkin koetella kuntoaan, joten he päättivät järjestää juoksutapahtuman Rymättylässä lauantaina 5.9. Lähtö ja maali tulevat olemaan Kuralan rantatiellä, Vilujärven pohjoisrannalla. Mukaan on ilmoittautunut parisenkymmentä kuntoilijaa. 11 kilometrin lenkin lisäksi on valittavana 21 kilometrin puolimaraton ja reilu 42 kilometrin kokomaraton. Liikkeelle voi lähteä kävellen, juosten tai pyöräillen. Ravitsemus on haastava osa-alue Palataan vielä harjoitteluun. Kuinka se on sujunut, Nina Österman? – Koko ajan mielessä on ollut kestävyyden parantaminen. Se on ollut kivaa, kun harjoituksissa on ollut mukava porukka, hän vastaa. Österman on juossut viime syksystä lähtien yleensä kaksi kertaa viikossa. Lenkkien pituudet ovat vaihdelleet kymmenen kilometrin molemmin puolin. Itse juoksusuorituksessa tulee Östermanin mukaan jatkuvasti uutta opittavaa. Toinen vähintään yhtä haastava osa-alue on ravitsemus. – Juoksua edeltävänä päivänä ei pidä syödä pihviä. Muuten meno on raskasta. Hyväksi aamuruuaksi Österman on havainnut kaurapuuron. Vähän ennen lenkkiä hän juo vähän vettä ja syö ehkä banaanin. Viikkoa ennen suurta koitosta Österman rauhoittaa harjoittelutahtia. Häntä on ohjeistettu tekemään siinä vaiheessa vain pieniä pyrähdyksiä ja syömään tavallista hiilihydraattipitoisempaa ruokaa. Kävi puolimaratonissa miten tahansa, Österman toteaa saaneensa paljon iloa jo valmistautumisesta. – Niin keho kuin mielikin voivat entistä paremmin. Ainoana haittapuolena voi pitää sitä, että aamuisin nukuttaa tavallista pidempään, mutta ei se oikeastaan ole mikään ongelma. Österman on tykännyt liikkua lapsesta saakka. Viimeinen muistorikas tapahtuma oli, kun hän oppi 49-vuotiaana lumilautailemaan. Rymättylän juoksutapahtumaan voi ilmoittautua soittamalla numeroon 044 317 0396.