Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

”Jos halutaan kunnolla toimiva raideliikenne, sen pitää kattaa lähikunnatkin”

Turussa raitioliikenteestä luovuttiin vuonna 1972, jolloin viimeisenkin raitiolinjan korvasivat linja-autot. Argumentit raitiotietä vastaan liittyivät 1960-luvun näkemyksiin liikennemuodon vanhentuneisuudesta ja bussien korvaavuudesta. Bussit nähtiin uuden ajan tekniikkana ja raitiovaunut vanhanaikaisina. Päättäjät totesivat Turun kadut liian kapeiksi ratikoille. Mielestäni Turussa oli hyvä silloin koko Turun silloisen asutun alueen toimiva ratkaisu. Ratikalla pääsi esim. Nummenpakan perukoilta torille, linja-autoasemalle, torille, kauppahalliin, satamaan ja rautatieasemalle. Oli hölmöä lopettaa ratikka. Turulla oli hyvät korjaushallit ratikoille. Nyt on hölmöä rakentaa "torso" ratikka linja, koska kehittyvät sähkökäyttöiset bussit ovat edullisempia ja joustavat reittien suunnittelussa. Kustannusarvio ei varmasti tule pysymään suunnitellussa. Eteen tulevat mittavat kunnallistekniset muutokset joiden arviointi on lähes mahdotonta. Mennyttä hölmöä päätöstä on turhaa kaipailla. Jos halutaan kunnolla toimiva raideliikenne ratkaisu, sen pitäisi olla laajempi kattaen kaikki lähikuntienkin taajamat ja rahoitukseen sitoutuisivat muutkin kuin Turku.