Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Offroad- kisoissa pelti rytisee ja kumi taipuu

Kolmipäiväisen kisan aikana nähtiin ja koettiin kaikki mahdollinen, mikä rouheaan maastoautoiluun kuuluukin. Eurooppalaiset rakastavat suomalaisia pyöreitä kallioita, sillä niissä riittää erilaista haastetta kuin kotimaassa. Sunnuntai oli varmasti kovin päivä, sillä vesisade tekee kalliot liukkaiksi ja muuttaa tasaisemman maaston kuravelliksi. Se on kilpailijoiden mielestä kuulemma päinvastoin upeaa, sillä lajiin kuuluu vaikeuksien voittaminen, yksi kerrallaan. – Eilen oli upea päivä. Katsojia oli huikeat 900. Kelistä huolimatta tänäänkin on ihmisiä paljon liikkeellä, kertoi kisan tiedottaja ja markkinointivastaava Paula Närvä Raision Urheiluautoilijoista. Kilpailuun osallistui 103 autoa 16 eri maasta. Luokkia on viisi; original, standard, modified, promodified sekä prototype. Kilpailijat ajavat kisan aikana 4-6 jaksoa, joilla on maksimi suoritusaika. Jaksolla 3-5 porttia, joiden läpi pitää kulkea tietystä suunnasta. – Prototype on luokista vapaamuotoisin. Autoa saa muokata lähes rajattomasti. Espanjalainen Sergio Mirallas jonotti vuoroaan jaksolla, joka oli yksi vaikeimmista. Radalla on lähes pystysuoria kallioita eikä tasaisesta maastosta ole tietoakaan. – Olen rakentanut auton kokonaan itse. Eilen olin prototype-luokassa toisena, mutta yhtään ei tiedä, miten tänään käy tässä kuravellissä, mies hymyili. Miska ja Ronja Saarinen olivat tulleet sunnuntaina kummitätinsä Krista Saarisen kanssa ihailemaan maastoajoa. – Aika uskomattoman näköistä touhua. Minä en uskaltaisi tuolla pelkääjän paikalla istua, mutta tietysti täällä on turvajärjestelyt ihan viimeisen päälle, Saarinen kauhisteli. Kisan järjestäjinä ovat toimineet Raision Urheiluautoilijat ry ja Mad Moose Racing ry. Lisäksi mukana on ollut iso joukko eri moottoriseuroja edustavia toimitsijoita.