Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Marketin kiirehtiminen Tallipuistoon kummastuttaa naantalilaisia: ”Jos saataisiin puristettua vähän lisää aikaa, kaikki olisivat tyytyväisiä”

K-Supermarket Ukko-Pekka haluaa tehdä uuden marketin Naantaliin Ruonan yhdystien varrelle, Nesteen huoltoaseman ja Tallipuiston metsän väliin. Huomattava osa metsiköstä pitäisi kaataa ja kalliota louhia kaupparakennuksen sekä sitä ympäröivän parkkipaikan tarpeisiin, mikä kismittää etenkin lähialueen asukkaita. Halpatavaratalo Tokmanni on kiinnostunut Ukko-Pekan nykyisestä kiinteistöstä. Torstai-iltana pidetyssä keskustelutilaisuudessa kuntalaiset vaativat perusteluja, miksei uutta supermarkettia voida sijoittaa Ruonan yhdystien ja Naantalin satamaan johtavan rautatien rajaamalle maa-alueelle, Armonlaaksontien eli E18:n tuntumaan. Naantalin virkamiehet koettivat perustella, miksi Tallimetsän kulma olisi parempi paikka marketille. Auttaisiko painostus? Tallimetsän säilyttämistä vahvasti ajava Nils Grönberg kertoi olleensa yhteydessä ELY-keskukseen ja tiedustelleensa ELY:n näkökantoja kauppapaikan rakentamiseksi Ruonan yhdystien ja rautatien rajaamaan kulmaukseen. Naantalin kaupungin edustajat tunnustavat paikan olevan hyvä, mutta sen asemakaavoittamiseksi pitäisi olla tiedossa, minkälainen eritasoliittymä emäntäkoulun tuntumaan rakennetaan ehkä 2020-luvun puolivälin jälkeen, kun valtava E18-tien perusparannushanke toteutuu. Tiesuunnittelu lähtee Naantalin kannalta liikkeelle väärästä päästä. Naantaliin keskitytään näillä näkymin vasta viimeiseksi. – Voimakkaalla otteella saisimme ELY:n aloittamaan suunnittelun Naantalin päästä, koska se olisi kustannustehokasta. Naantalilla on edustajansa eduskunnassa, joka voisi ehkä auttaa, Grönberg kaavaili. Naantalin kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi kertoi kaupungin kyselleen ELY:ltä jo pitkään, eikö suunnittelua voitaisi aloittaa nopeammin. Naantali on ilmoittanut ELY-keskukselle, että se on valmis käynnistämään suunnittelun heti ja laatimaan asemakaavat siinä tahdissa, kun E18-hanke etenee. Yleisöstä tiedusteltiin, eikö supermarkettia voitaisi rakentaa asukkaiden toivomaan paikkaan ja viimeistellä liikenneyhteydet myöhemmin kaupalle sopiviksi. Naantalin kaupunginjohtaja Jouni Mutanen totesi, että vaikka radanvarren kauppapaikan suunnittelu pantaisiin heti liikkeelle, valmistuminen menisi lähelle vuotta 2025. Kaupunginjohtaja myös muistutti, ettei yksikään kauppias halua käynnistää uutta kauppaa keskellä sekavia liikennejärjestelyjä. Kauppapaikka Tallipuiston kulmalla on pitkään hiottu asia Kaupunginjohtaja Jouni Mutasen mielestä kauppapaikka-asiaa tulee tarkastella koko Naantalin palvelutason kannalta. – Osayleiskaavaprosessissa etsittiin sopivia kauppapaikkoja kissojen ja koirien kanssa, jolloin Tallipuisto nähtiin ainoana nopeasti toteuttamiskelpoisena alueena. Samalla lähivirkistysalueita lisättiin. Esimerkiksi Aurinkotien varrelle kaavailtuja asuinalueita supistettiin, jotta saatiin lisää viheralueita, Mutanen tiivisti. Kuntalaiset antoivat aikanaan osayleiskaavan luonnosvaiheessa Tallipuistoa koskevia mielipiteitä. Virkamiehet muuttivat niiden perusteella ratkaisuja. Osayleiskaavan ehdotusvaiheessa Tallipuistoa koskevaa palautetta ei kaupungille enää tullut. Kaupunginjohtaja muistutti osayleiskaavan olevan demokraattisesti hyväksytty. Se antaa vahvan perustan Tallipuiston kulmalle tehtävälle kaupalle. Kaupunginjohtaja totesi Tokmannin tuovan Naantaliin tuotevalikoimaa, jonka perässä naantalilaiset suuntaavat nyt Raisioon tai Turkuun. Joidenkin laskelmien mukaan naantalilaisten ostovoimasta valuu 10 miljoonaa euroa vuodessa heidän kotikaupunkinsa ulkopuolelle. – En voi väittää, että kaikki rahat tulisivat jatkossa Naantaliin, mutta pystymme palvelemaan paremmin ja vähentämään liikennetarvetta. Kauppojen sijoittaminen lähelle ihmisiä ja joukkoliikennereittejä on vastuullista maankäyttöä, Mutanen sanoi puolustaessaan Tallipuistoa kauppapaikkana. Mutanen ei kertonut, minkälaisella tavoiteaikataululla Kesko ja Tokmanni ovat liikkeellä, mutta kaikesta päätellen asioiden halutaan etenevän vauhdikkaasti. Raisio rajoittaa liikennettä Naantalissa on pantu merkille Raision halu rajoittaa E18-hankkeen myötä läpikulkuliikennettä omassa keskustassaan. Naantalilaiset eivät pääse tulevaisuudessa kulkemaan Aurinkotietä ja Raisiontietä yhtä sujuvasti kuin nyt. Tämä tulee siirtämään liikennettä Aurinkotieltä Armonlaaksontielle, eli E18-kehätielle. – Aurinkotiestä tulee siis Aurinkokatu ja kauppapaikka Tallipuistossa voi osoittautua ennakoitua hiljaisemmaksi, kuului johtopäätös keskustelutilaisuuden yleisöstä. Kaupunginjohtaja Jouni Mutanen muistutti tutkimuksesta, jonka mukaan kauppapaikka Tallipuiston kulmalla on paremmin tavoitettavissa kävellen ja polkupyörällä verrattuna radanvarren paikkaan. Taimossa asuva Pirkko oli kaupunginjohtajan kanssa samaa mieltä. Hän aikoo eläkkeelle jäädessään luopua autosta ja käyttää lähikauppaa. – Mikäli kauppa siirretään radan varteen, jaksavatkohan ihmiset enää kävellä sinne, Pirkko pohti. Kaija Laakso muistutti yhteiskunnan pyrkimyksestä panostaa joukkoliikenteeseen. – Föli kulkee jo nyt. Eikö sen reittiä voi muuttaa kulkemaan radanvarren kauppapaikan ohi, Laakso sanoi. Eläkkeellä olevana yrittäjänä hän myös miettii Tokmannin vaikutuksia Naantalin keskustan yrityksiin. Laakso pelkää halpatavaratalon vähentävän kivijalkakauppoja. Laakso muistutti kauppapaikkojen muuttelun mahdolliseksi, mutta Tallipuistosta kaadettavaa metsikköä ei voi jälkeenpäin saada takaisin. Rautatie, mittauskaivo ja rampit vaihtoehtoisen paikan haasteina Yleisön joukossa istunut Unto Meriläinen hämmästeli ennen kaikkea markettiratkaisun kiirehtimistä. – Naantalin kasvu ei ole kovin mullistavaa. Ei meille katastrofia tule, jos Ukko-Pekka ei ole ensi vuonna Tallipuistossa. Niin Tallipuisto kuin radanvarsikin ovat kaupan kannalta hyviä paikkoja, mutta radanvarsi varmaan näkyvyydeltäänkin parempi. Jos saisimme puristettua vähän lisää aikaa, kauppias saisi hyvän paikan ja Naantalia pidettäisiin ympäristöystävällisenä. Muutamat sadat metrit eivät voi olla kauppapaikan kohdalla ratkaisevia, Meriläinen järkeili. Naantalin kaupunginarkkitehti Oscu Uurasmaa totesi radanvarren kauppapaikan olevan hyvin näkösällä E18-tielle, mutta ramppiratkaisuista johtuen ajoreitistä ”kurkotusmatkan” päässä olevaan supermarkettiin tulisi kohtalaisen pitkä. Oma lukunsa on rautatie, jolle on varattava sähköistysmahdollisuus. Muutosten tekeminen vaikkapa rautatien linjaukseen on erittäin kallista. Radanvarteen toivotun kauppapaikan halki kulkee Naantaliin johtava päävesilinja ja siinä sijaitsee myös runsaasti tekniikkaa sisältävä mittauskaivo. Mika Hirven mukaan kaivolla uskotaan olevan käyttöikää useita kymmeniä vuosia. Sen siirtäminen toiseen paikkaan maksaa noin 500 000 euroa. Keskustelutilaisuuden lopuksi Mikko Haapala ehdotti Tallipuiston jalostamista Raision Alppiruusupuiston kilpailijaksi. Siitä voitaisiin hänen mielestään tehdä perhospuisto, joka houkuttelisi tulijoita kauempaakin. Nina Suominen vetosi kaupungin ympäristösuunnitelmaan, jossa nousee esiin kaupunkilaisten toive säilyttää taajama- ja lähimetsiä. Hän myös muistutti kerholaisten ja koululaisten ulkoilevan Tallipuiston metsässä ahkerasti. – Onko meillä rahkeita vetää matto lasten jakojen alta, Suominen kysyi. Keskusteluillasta jäi kaikille osapuolille päällimmäiseksi mieleen päätöksenteon vaikeus. Kaupan ja liikenteen vaatimuksia sekä ympäristöarvoja on lähes mahdoton sovittaa kitkattomasti yhteen.