Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Kahden euron välipalat vertailussa - hullun suuret erot: yhdellä kolikolla voi tärähtää 1600 kilokaloria!

Tavallisessa ruokakaupassa on tarjolla monenlaista purtavaa, kun tarvitaan nopeasti syötävää välipalaa. Seuraava listaus kertoo, miten eri tavoin voimme kaksi euroa käyttää välipalaa ostaessa. Lista siis kertoo vain sen, mitä ja kuinka paljon vatsantäytettä kahdella eurolla saa. Emme väitä, että kukaan nauttisi välipalaksi kuusi banaania, vaikka kahden euron kolikolla voisi sellaisen läjän banaania ostaa. Yhdellä kolikolla voi kuitenkin ostaa joko terveellisen välipalan, jossa on vain vähän kaloreita tai jättipussin pelkkiä turhia ja ylimääräisiä kaloreita. Ravitsemuksen asiantuntijat moittivat, että kaupat ovat väärällään hyvin halpoja, houkuttelevia sokeri- ja rasvapommeja. Siitä todisteeksi käy tämänkin kauppakierroksen anti. Toisaalta kahdella eurolla saat melkoisen määrän hedelmiä tai kasviksia, jos valitset kauppareissulla sellaisia tuotteita, jotka ovat juuri silloin halpoja. Kaupassa energiatiheyden ja kaloreiden laskeminen ei ole aina helppoa. Seuraavan listan vilkaisu voi auttaa sinua jo tänään, kun mietit, mitä nappaat nopeasti välipalaksi. 1. Sipsit: 1600 kcal Iso pussillinen eli 300 grammaa tavallisia perunalastuja maksaa alle kaksi euroa. Tällaisessa pussillisessa voi olla lähes 1600 kilokaloria. Pieniruokaiselle ihmiselle se on lähes koko päivän energia-annos. Samalla tulee syöneeksi lähes koko päivän suola-annoksen. 2. Tomaatit: 70 kcal Kahden euron pussillinen irtominiluumutomaatteja painaa neljänneskilon eli noin 250 grammaa. Pussissa on parikymmentä tomaattia eli muutama kourallinen. Kilokaloreita tässä annoksessa on vain noin 70. Tällaisen määrän syömisestä pieni nälkä jo hetkeksi talttuukin. Samalla saat monia vitamiineja ja kuitua. 3. Korvapuusti: 400 kcal Suuri korvapuusti maksaa irtomyynnissä noin kaksi euroa. Kilokaloreita jättipullassa on liki 400. Nälkä kyllä lähtee moisella jättipuustilla, mutta tuskin kauaksi aikaa. Korvapuustissa on myös reilusti rasvaa ja sokeria, joten paras mahdollinen välipala se ei ole, vaikka pienellä rahalla paljon massaa saakin. 4. Pensasmustikat: 75 kcal Pikkuisen yli kaksi euroa maksaa 125 grammaa helposti syötäviä pensasmustikoita. Annoksessa on noin 70-80 kilokaloria. Pakkauksessa on vain niin vähän pensasmustikoita, että annoksesta saa lähinnä suun hiukan siniseksi. Ravitsemuksellisesti pensasmustikkasatsi voi olla hyvä vaihtoehto, mutta nälkää ne eivät pidä pitkään loitolla. 5. Jogurtti: 450 kcal Kahdella eurolla saa peräti neljä maustettua jogurttipikaria. Jos välipalaksi nauttii tällaiset jogurtit, siitä kertyy noin 450 kilokaloria. Samalla tulee syöneeksi noin 12 grammaa rasvaa ja 40 grammaa sokeria. 6. Maustettu rahka: 310 kcal Yksi kermainen maustettu rahkapurkillinen maksaa pari euroa. Tällaisessa 200 gramman purkillisessa on 310 kilokaloria, 14 grammaa rasvaa ja 30 grammaa sokeria. 7. Proteiinirahka: 240 kcal Kahdella eurolla saa kaksi purkkia proteiinirahkaa. Tuossa määrässä on kilokaloreita noin 240. Nälkää loitolla pitävää proteiinia on tässä annoksessa 36 grammaa. Rasvaa on vain kolmisen grammaa ja sokeria noin 13 grammaa. 8. Suklaalevy: 660 kcal 121 grammaa painava suklaalevy maksaa noin kaksi euroa. Suklaalevyssä on yhteensä noin 660 kilokaloria, 42 grammaa rasvaa ja noin 54 grammaa sokeria. 9. Karjalanpiirakat: 616 kcal Kahdella eurolla saa neljä isoa perinteistä riisipiirakkaa. Jos ne syö kerralla, kilokaloreita kertyy heti 616. Rasvaa neljästä piirakasta kertyy noin 16 grammaa. 10. Pehmeät karpalot: 525 kcal Marjat ja hedelmät ovat terveellisiä, mutta kuivattuina ne voivat olla myös yllättävän energiatiheitä. Pussillinen pehmeitä karpaloita maksaa pari euroa. 150 gramman pussissa on 525 kilokaloria eli noin neljännes päivän energiatarpeesta. 11. Välipalapatukka: 180 kcal Kahden euron välipalapatukassa on noin 180 kilokaloria. Patukka painaa 35 grammaa. 12. Pähkinät: 440 kcal Pussillinen eli 80 grammaa cashewpähkinöitä maksaa noin kaksi euroa. Energiaa pussilliseen kätkeytyy 440 kilokaloria. 13. Marjasmoothie: 120 kcal Suuressa kiireessä ainoa välipalavaihtoehto voi olla juoma. Marjasmoothiessa on 120 kilokaloria. Ongelmallista juoman nauttimisessa välipalaksi on se, että vatsa ei välttämättä tunnista juoman sisältämiä kaloreita eli nälkä ei pysy loitolla lainkaan. 14. Juotava välipala: 270 kcal Juotavassa kahden euron kauravälipalassa on 270 kilokaloria. Tässäkin voi olla nälän kannalta ongelma: kaloreita kyllä kertyy, mutta nälkä ei taltu. 15. Irtokarkit: 820 kcal 230 grammaa irtokarkkeja maksaa noin kaksi euroa. Tällaisessa pussillisessa on noin 820 kilokaloria. 16. Banaanit: 600 kcal Tarjousbanaaneita saa kahdella eurolla valtavan määrän, helposti kahdeksankin kappaletta eli reilusti yli kilon verran. Kilo banaaneja pitää sisällään noin 600 kilokaloria. Sellaista määrää ei tietenkään ole järkevää kerralla syödä, mutta kahden euron banaanisatsi kertoo kuitenkin sen, että banaani on edullista ja suhteellisen vähäkalorista välipalaa. 17. Appelsiini: 230 kcal Kaksi suurta, hyvälaatuista appelsiinia maksaa kaksi euroa. Ne painavat yhteensä noin 700 grammaa. Appelsiineissa löytyy monenlaista laatua. Nämä vertailuun ostetut appelsiinit ovat kalliimmasta päästä. Kahdessa appelsiinissa on yhteensä 230 kilokaloria. 18. Ruismarjapuuro: 255 kcal Valmis ruismarjapuuroannos maksaa sekin noin kaksi euroa. Annoksessa on 255 kilokaloria. Sokeria siinä on 32 grammaa. Puolukan määrää ei kerrota. 19. Hampurilaiset: 604 kcal Hampurilaisen saa usein kahdella eurolla, joskus sillä saa jopa kaksi hampurilaista. Kaksi juustohampurilaista voi maksaa vain 2,20. Niissä on yhteensä 604 kilokaloria. Rasvaa on yhteensä 24 grammaa. Yhdessä kahden euron Pizza Macissä on 403 kilokaloria. Rasvaa siinä on 20 grammaa. 20. Kananugetit: 237 kcal Hesburgerista saa neljä kananugettia kahdella eurolla. Annos painaa 88 grammaa. Energiaa näissä nugeteissa on 237 kilokaloria ja rasvaa 14 grammaa. Appelsiinin voi kuoria monella tapaa. Videolla neuvotaan vielä yksi, nopea tapa.