Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Pääsiäinen on katettu joka makuun – Rahkapiirakan mehevyyden salaisuus on mantelijauhoissa

Vaikka korona jyllää, syödä kuitenkin täytyy, ja nauttiakin pitää välillä. Tulevina neljänä vapaapäivänä ehtii leipoa, tehdä hyvää ruokaa ja jälkiruokaa. Seuraavat leivonnaiset ja jälkiruuat on tehty yksinkertaisista aineksista, ja ne ovat helposti ja nopeasti valmistettavissa. Näin jää aikaa lepoon ja vaikkapa ulkoiluun. Rahkapiirakan mehevyyden salaisuus on mantelijauhoissa, joita lisätään taikinaan vehnäjauhojen ohella. Kardemummaa ripotellaan taikinaan makua antamaan. Taikina on helppo tehdä, sillä ainekset vain sekoitetaan keskenään. Ohjeesta saa ison annoksen, joka riittää pellilliseen. Voit myös puolittaa taikinan, jolloin sen voi taputella piirasvuokaan, kuten kuvassa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Mämmirahka on ehkä monelle uusi tuttavuus, mutta sekin on hyvin helppo valmistaa. Maultaan se on herkullinen eikä liian äkkimakea. Pasha valmistetaan tällä kertaa vegaanisena. Ylipäänsä pashaa ei ole vaikea tehdä, vaikka moni niin luulee. Tavallisen pashan vegaanisesta versiosta saa, kun vaihtaa soijavalmisteet voihin, kuohukermaan ja tavalliseen maitorahkaan ja lisää munan. Verkosta voi etsiä perinteisen pashan reseptejä. Aurinkoinen sitrus-rahkapiirakka Laktoositon, gluteeniton Iso pellillinen Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Pohjataikina 250 g juoksevaa margariinia tai sulatettua voita, laktoositon 1 prk kermaviiliä, laktoositon 2–2,5 dl sokeria tai steviasokeria 1 (luomu)muna 1 dl mantelijauhetta 7 dl vehnäjauhoja tai gluteenittomia jauhoja 2 tl kardemummaa 2 tl leivinjauhetta Täyte 2 prk kermarahkaa (200 gramman purkki), laktoositon 2 maustettua rahkaa, sitruuna (200 gramman purkki), laktoositon (Vaniljasokeria) Päälle Kuorittua appelsiinia tai mandariinia tai muita hedelmiä ohuina lohkoina tai viipaleina 1. Laita uuni päälle 200 asteeseen. Sekoita kaikki taikinan ainekset keskenään annetussa järjestyksessä. Taputtele sitten taikina jauhotetuin käsin uunipellille leivinpaperin päälle. 2. Rahkat sekoitetaan keskenään ja levitetään seos taikinalle. Voit halutessasi lisätä rahkaan ripauksen vaniljasokeria. Kuori sitten hedelmät. Leikkaa ne ohuiksi viipaleiksi ja asettele hedelmäviipaleet tai lohkot piiraalle rahkatäytteen päälle. 3. Paista uunin keskiosassa 200 asteessa noin 25–30 minuuttia. Mämmirahka Laktoositon, gluteeniton 3–4 henkilölle Juttu jatkuu kuvan jälkeen. 1 dl kuohukermaa, laktoositon 1 prk maitorahkaa, pehmeä, laktoositon 0,75 dl sokeria tai steviasokeria 1 tl aitoa vaniljasokeria 1 dl mämmiä 1 tl kaakaojauhetta, tummaa Pinnalle Pehmeitä toffeemakeisia rouhittuna Kaakaojauhetta sihdattuna ripaus 1. Vatkaa ensin kerma vaahdoksi. Yhdistä sitten rahka, mämmi ja sokerit. Sihtaa seokseen kaakaojauhe. Sekoita keskenään hyvin. 2. Yhdistä sitten mämmi-rahkaseokseen kermavaahto. Anna maustua hetken jääkaapissa. 3. Lusikoi lopuksi annosmaljoihin. Laita pinnalle rouhittuja toffeemakeisia ja siivilöi halutessasi vielä hieman kaakaojauhetta päälle. Vegaaninen pasha 2–3 henkilölle Juttu jatkuu kuvan jälkeen. 1 dl vaahtoutuvaa vispautuvaa soijavalmistetta 1 prk (150 g) maustamatonta kasvislevitettä 1,5 dl kasvipohjaista vaihtoehtoa rahkalle 1 rkl sitruunanmehua 1 tl sitruunankuorta raastettuna 0,5 dl sokeria Valintasi mukaan: 4–5 kpl pehmeitä kuivattuja aprikooseja 2 rkl (luomu)rusinoita tai keltaisia rusinoita 2–3 rkl mantelirouhetta (Koristeluun halutessasi pieniä suklaamunia, sitruunankuorta, mintun tai sitruunamelissan lehtiä) 1. Vaahdota soijavispi napakaksi vaahdoksi. Sekoita joukkoon kasvirasvalevite, rahkavalmiste ja sokeri. Lisää sitruunanmehu, sitruunankuoriraaste, mantelirouhe ja rusinat. Hienonna aprikoosit veitsellä tai saksilla ja sekoita massan joukkoon. 2. Aseta kahvin suodatinpussi kahvisuodattimeen. Kaada pashamassa joko pashamuottiin tai kahvinsuodattimeen, ja laita reunalliseen astiaan tai kulhoon. Peitä tuorekelmulla. Laita jääkaappiin ja valuta pashaa yön yli. 3. Kumoa pasha tarjoilulautaselle ja irrota varovasti suodatinpaperi. Koristele halutessasi sitruunankuorisuikaleilla, pienillä suklaamunilla, mintun lehdillä tai haluamillasi pääsiäismakeisilla. Tarjoa jälkiruokana. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vinkki Joskus kannattaa kattaa leivonnaiset ja jälkiruuat kauniisti sivupöydälle odottamaan, jos ensin ruokaillaan, eikä tilaa pöydässä ole tarpeeksi. Kukat voi laittaa samalle sivupöydälle. Ne voi sieltä nostaa aterian jälkeen pöytään.