Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Raisiolaisen Juho Ala-Lahden Santa Maria on mykistävä purjelaiva

Naantalin Rantakadun viereiseen laituriin kiinnitetty puulaiva on kerännyt katseita heinäkuun puolivälistä lähtien. Kyseessä on raisiolaisen Juho Ala-Lahden hankkima Santa Maria. Se syntyi kuopiolaisen Martti Hämäläisen viisivuotisen aherruksen tuloksena vuonna 2000. – Martti teki joka aamu vähän, meni töihin ja teki työpäivän jälkeen vielä lisää, Ala-Lahti kertoo aluksen valmistumisesta. Tänä kesänä 70 ikävuotta lähestynyt Hämäläinen pani puulaivansa myyntiin. Ilmoituksen huomattuaan Ala-Lahti tuumaili Santa Marian olevan niin merkittävä kotimaisen puutyötaidon mestarinäyte, ettei hän voinut jättää sitä ostamatta. – Muutoinhan tämä olisi varmasti päätynyt ulkomaille, Ala-Lahti sanoo. Sisällä on reilusti tilaa Kristoffer Kolumbus (1451–1506) käytti aluksen esikuvaa tutkimusmatkallaan, joka vei hänet Amerikan itäpuolisille saarille vuonna 1492. Naantalin rannassa olevan Santa Marian mittakaava on lähes 1:1. Kolumbuksen käyttämä Santa Maria oli tiettävästi vain kuusi metriä pidempi. Ala-Lahden omistaman replikan pituus on 19 metriä. Savossa rakennettu Santa Maria muistuttaa sisustuksensa osalta perisuomalaista mökkiä. Tilaa on reilusti pitkällekin ihmiselle. Joka puolella on lämminhenkistä puupintaa. Makuupaikkoja laivasta löytyy kahdelle lapsiperheelle. Varustukseen kuuluvat tilava keittiö sekä sauna. Ensimmäistä kertaa merelle ja heti myrskyyn 22-tonnisen puulaivan noutaminen Kallavedeltä oli Ala-Lahden mukaan melkoinen operaatio. Santa Marialle on olemassa suuri traileri, mutta Ala-Lahti päätti purjehtia laivan kahden kaverinsa kanssa Naantaliin. Vartin puhelu Venäjälle ja kolmikolla oli lupa seilata kanavaa pitkin Saimaalta Suomenlahdelle. Luvan heltiäminen ei ollut itsestään selvää, sillä Saimaan kanava on pyhitetty tällä hetkellä pelkästään tavaraliikenteelle. Matka alkoi Kuopiosta 7.7. Suomenlahdelle miehet pääsivät 11.7. ja joutuivat ennakoitua pahempaan keliin. –Venäläiset yrittivät varoittaa meitä radiolla, mutta emme ymmärtäneet. Aallot olivat kolmimetrisiä monttuja, Ala-Lahti kertoo. Aluksen rakentaja oli vakuuttanut Santa Marian kestävän rajussakin kelissä, mutta siitä huolimatta uusi omistaja oli hivenen huolissaan. Aiemmin Santa Marialla oli purjehdittu ainoastaan järvillä. –Sisällä oli kummitustalomainen meininki, kun kaappien ovet paukkuivat auki ja kiinni, ja kaikki tavarat putoilivat hyllyiltä. Kallistelu oli melkoista, mutta hyvin siitä lopulta selvittiin. Kaksi vaijeria katkesi myrskyssä. Nyt ne on korjattu. Matka taittui noin kuuden solmun vauhdilla. Santa Maria saavuttaa sen liki tyhjäkäynnillä. Kaasun lisääminen ei kasvata nopeutta, ainoastaan keula-aalto kasvaa. Naantaliin Santa Maria saapui 15.7. Suunnitelmissa on risteilyjä kesällä 2021 Nyt kun Santa Maria on turvallisesti Naantalissa, Ala-Lahti ei lakkaa hämmästelemästä ostostaan. Ennemminkin Ala-Lahden olisi kuvitellut hankkivan lentokoneen. Hän teki pitkän uran Rajavartiolaitoksen pintapelastajana sekä operaattorina lentäen niin helikopterien kuin valvontakoneidenkin matkassa. Ala-Lahdella oli myös oma ansiolentolupakirjansa. Rajan ilma-aluksissa mies toteaa kokeneensa monia mukavia hetkiä ja myös joitakin raskaita. Ala-Lahti muistetaan pintapelastajana, joka oli mukana ensimmäisessä Estonian turmapaikalle ehtineessä helikopterissa. Työnsä lomassa Ala-Lahti suoritti ylimerivartijan pätevyyden. Käännetään katse tulevaan. Mitä Santa Marialle tulee tapahtumaan? Ala-Lahti aikoo selvittää, mitä muutoksia puulaivalle pitää tehdä, jotta sillä voi ryhtyä harjoittamaan kaupallista liikennettä. Kesällä 2021 hän haluaa aloittaa lapsille tarkoitetut merirosvoristeilyt Naantalista. Toinen asiakasryhmä ovat tyky-päiviä viettävät työporukat.