Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Raisiolaiset päättäjät haluavat kuopata raitiotie- ja superbussihaaveet - Vihreät ja vasemmisto odottaisivat selvitystyön valmistumista

Raisiolaisten päättäjien keskuudessa voimakkaimmin raitiotien puolesta on puhunut vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Saila Rintee . Raision sd:n vaatimus nostaa joukkoliikenneratkaisu 4.11. kokoontuvan kaupunginhallituksen listalle tuntuu Rinteestä kummalliselta. – Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen, että Raisio on mukana Turun kanssa tehtävässä selvitystyössä. Koen outona, että kesken selvitystyön vetäydyttäisiin pois, Rintee sanoo. Hänen mukaansa vihreät haluavat odottaa selvitystyön tuloksia, joiden pohjalta tiedettäisiin Raisiolle lankeava maksuosuus sekä hankkeen aikataulu. Rintee toteaa ymmärtävänsä, että nykyisessä taloustilanteessa raitiotie tuntuu liian kalliilta. Kustannukset ovat pääsyy luopumiseen Sosialidemokraatit, perussuomalaiset, kokoomus ja keskusta kaatavat kylmää vettä raitiotien ja superbussinkin niskaan. Raision sd:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Hannele Lehto-Laurilan mukaan sosialidemokraatit kannattavat Raision vetäytymistä joukkoliikennehankkeesta. Näillä näkymin asia tulee 4.11. kokoontuvan kaupunginhallituksen esityslistalle otsikolla raideliikenne- tai superbussiakselin maan arvon nousu. Sitä käsiteltäessä sosialidemokraatit tulevat esittämään, että Raisio luopuu hankkeesta. Lehto-Laurila kertoo saaneensa keskiryhmiltä nyökytyksiä. – Niiden perustella näyttää siltä, että asia haudataan, hän arvelee. Keskeisimpiä syitä hankkeesta luopumiseen ovat Lehto-Laurilan mukaan kustannukset, Raision vaatimaton väestöpohja ja Turun suunnittelu- sekä päätöksentekokoneiston hitaus. Sosialidemokraatit ovat saaneet kuntalaisilta palautetta, jonka perusteella Raisiossa toivotaan ennen kaikkea nykyisten joukkoliikenneratkaisujen kehittämistä. – Kun Raision kaupungilla alkaa yt:t, ei ole hyvä laittaa Turun kanssa pelkkään suunnitteluun kahta miljoonaa euroa, Lehto-Laurila perustelee. Asiaan voidaan palata myöhemmin Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Mika Koivisto kertoo, että perussuomalaisten mielestä nykyisenlaiset telibussit riittävät raisiolaisten tarpeisiin vielä 2040 ja 2050-luvuillakin. Lisäksi raitiotiehankkeen vaikutukset kaupungin käyttötalouteen ovat todennäköisesti suurempia kuin tämänhetkisen joukkoliikenteen kulut. Ongelmalliseksi perussuomalaiset kokevat sen, että raitiovaunukalustolla tai superbusseilla vuorovälit harvenisivat nykyisestä. Raision keskustaan on kaavailtu vaihtopaikkaa, jossa Naantalin suunnalla asuvat hyppäisivät tavanomaiseen linja-autoon. – Raision täytyy tehdä itsenäinen päätös. Pitkään on menty Turun selän takana ja odotettu, minkälaisia päätöksiä siellä tehdään. Nyt sentään demarit ryhdistäytyivät ja haluavat Raision tekevän päätöksen ennen Turkua. Pitää muistaa, ettei tässä olla tekemässä lopullista ratkaisua, vaan asiaa voidaan tarkastella 5-10 vuoden päästä uudelleen, Koivisto linjaa. Turun laskelmat arveluttavat Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Ari Leinonen kertoo, ettei ryhmässä ole vielä keskusteltu demarien ratkaisusta. Itse Leinonen ei pidä ainakaan raitiotiehanketta perusteltuna. Hän ei usko Turussa tehtyjen kustannusarvioiden pitävän paikkaansa. – Suhtaudun myös erittäin epäillen siihen, mitä kaikkea hyvää ja kaunista raitiotien on luvattu tuovan tullessaan. Kannustan pohtimaan muita vaihtoehtoja asian toteuttamiseksi. Väli Turusta Raisioon ei ole niin ruuhkainen, että raitiotiehanke puoltaisi paikkaansa, Leinonen toteaa. Hänen mielestään olisi järkevää kehittää nykyistä järjestelmää ja miettiä vielä muita vaihtoehtoja. Nesteentien tunnelihanke sekä Raision keskustan suunnitelmat ovat vielä kesken. Niidenkin vuoksi Leinonen jättäisi raitiotiehankkeen lepäämään. Rannikkoseutu tavoitti keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Erkki Haaviston messuilta Saksasta. Haaviston mukaan keskustassa ollaan hyvin skeptisiä raitiotien ja superbussin suhteen. – Meidän mielestämme Turun seudulla ei ole lähitulevaisuudessa paineita tehdä noin kalliita systeemejä, Haavisto täsmentää. Vasemmisto odottaisi selvitystä Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Emma Lindqvist kertoo, ettei vasemmisto ole rajannut optioitaan tiettyyn kulkuvälineeseen. Puolueen edustajat odottaisivat raitiotie- ja superbussikysymystä työstävän selvityksen valmistumista, josko sieltä löytyisi Raisiolle sopiva vaihtoehto. – Meille on tärkeää, että kulkuväline olisi sellainen, johon mahdollisimman monella raisiolaisella olisi pääsy. Raitiotien ja superbussin hintalappu kuulostaa aika kovalta. Mutta jos selvitys esittäisi vaikkapa kaksikerrosbussia, se voisi olla Raisiolle sopiva ratkaisu, Lindqvist linjaa. Hänen mukaansa vasemmiston pääperiaate on, ettei mahdollinen joukkoliikenneinvestointi saa uhata Raision peruspalveluita. Rannikkoseutu ei tavoittanut tiistaina Turun kaupunginjohtaja Minna Arvetta kommentoimaan, missä vaiheessa joukkoliikenneratkaisun selvitystyö on ja mitä Raision vetäytyminen Turulle merkitsisi.