Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Lenkkikausi alkaa – Näillä vinkeillä vältät jalkavaivat

Kevät on lenkkeilijöiden kulta-aikaa. Juoksijat, kävelijät ja sauvakävelijät lähtevät sankoin joukoin liikkeelle, kun ne vähätkin lumet ovat sulaneet lenkkipoluilta ja kevyen liikenteen väyliltä. Valitettavasti kevät on myös jalkavaivojen aikaa. - Askeleet lisääntyvät, kun ihmiset käyvät enemmän lenkeillä, ja tukevammat talvikengät vaihtuvat kevyempiin kesäkenkiin – eikä edellisenä vuonna hyväksi koettu lenkkikenkä enää välttämättä tuekaan jalkaa riittävästi, luettelee Jari Salonen Raision Fysioterapiasta keväisten jalkavaivojen taustoja. Varsinaiset syyt ovat kuitenkin syvemmällä. Hyvin usein kantapää-, päkiä-, polvi-, alaselkä-, lonkka- tai akillesjänteen kipuihin on syynä jalkaterän asentovirhe, joka aiheuttaa oireet kevään lisääntyneen askelmäärän avittamana. - Tavallisimmat jalkaterän asentovirheet ovat holvimadaltuma eli niin sanottu ”lättäjalka” ja nilkkanivelen löysyys, joka aiheuttaa nilkan kiertymistä joko sisään- tai ulospäin – tavallisemmin sisäänpäin. Sisäänpäin taipumista sanotaan ammattikielellä pronaatioksi ja ulospäin taipumista supinaatioksi. - Nämä jalkaterän virheasennot ovat hyvin, hyvin yleisiä. Erään lukemani tutkimuksen mukaan joka toisella on jonkinasteinen virheasento jalkaterässään. Oireet ovat siis tyypillisiä, mutta onneksi niihin löytyy suhteellisen helposti ennaltaehkäiseviä ”lääkkeitä”. - Ensimmäinen on tietenkin oikealla tavalla jalkaa tukeva juoksu- tai kävelykenkä. Tähän kannattaa satsata, sillä ostamalla kunnon jalkineet voi säästää satoja euroja, kun ehkäisee ennalta hankaliakin jalkavaivoja, kertoo Salonen. Kaikilla isoilla urheilukenkiä valmistavilla merkeillä – kuten esimerkiksi Asics, Adidas ja Nike – on omat mallinsa sisään- tai ulospäin kiertyvälle ”löysälle” nilkalle. Lisäksi kengistä löytyy valikoimaa kevyesti askeltaville kevytrakenteisille juoksijoille ja vastaavasti painavammille, raskaammin askeltaville lenkkeilijöille. - Painavampi lenkkeilijä hyötyy kiertojäykästä tossusta, kevytrakenteisen kannattaa puolestaan valita pehmeämpi kenkämalli. Yleensä urheiluliikkeiden myyjillä on ammattitaitoa kengän valinnassa, mutta ostajan kannattaa itsekin selvittää, millaista hänen askeltamisensa on. Jos nilkka kiertyy sisäänpäin, on syytä valita pronaatiota ehkäisevä kenkämalli, ja jos kierto tapahtuu ulospäin, kenkämallin tulisi olla supinaatiota ehkäisevä. Jos kaikesta huolimatta lenkkipoluilla jalat, alaselkä tai lonkat kipeytyvät, hyvillä jalkineilla ja lisäksi apuna olevilla tukipohjallisilla voidaan välttyä rasitusvamman hoitokuluilta. - Ammattilainen tutkii jalan asennon ja kenkiin laitetaan tukipohjalliset, jotka korjaavat jalan virheasentoa. Meillä on jo laaja valikoima tehdasvalmisteisia tukipohjallisia. Noin 70-80 prosenttia asiakkaistamme saa avun jalkavaivoihin tällaisella pohjallisella. Joskus tarvitaan kuitenkin yksilöllinen, tilauksesta tehty pohjallinen. Jari Salonen puhuu ihka-aidoista tukipohjallisista, ei marketista ostettavista muutamien eurojen ”urheilupohjallisista”. - Ne eivät valitettavasti tue jalkaa. Fysioterapeutilta saatavat tukipohjalliset ovat aivan eri luokkaa.