Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

E-urheilu vetää puoleensa - Turnaus Raision lukiolla

Raision lukion liikuntasalissa on hämärää. Ainoastaan näyttöpäätteet valaisevat kuulokkeet korvillaan istuvien nuorien kasvoja. Käynnissä on tietokonepeliturnaus, johon ottaa osaa noin 20 nuorta. E-urheiluksi kutsuttu videopelien kilpapelaamisen suosio on kovassa kasvussa. Suomessa tietokonepelaamisen turnauksia televisioi esimerkiksi Yleisradio. Viikonloppuna Yhdysvalloissa mitelty MLG Major Championships –turnaus oli katsottavissa internetissä myös suomeksi selostettuna. Columbuksessa kisattu MLG Major Championships –osakilpailussa pelaajat kisasivat viiden hengen joukkueina. Palkintosumma ylsi miljoonaan yhdysvaltain dollariin. Raision lukiossa palkintona on mainetta, mutta ei mammonaa. Tärkeintä on yhdessäolo – e-urheilu on sosiaalista toimintaa. Tapahtuman järjestäjinä toimivat Raision lukion opiskelijat, opiskelijakunnan hallitus, fysiikan ja matematiikan opettaja Jussi Hietapakka ja ATK:n sekä matematiikan opettaja Ville Pöntinen . Hietapakka kertoo saaneensa idean peliturnauksesta, kun lukion saliin sähköisten ylioppilaskokeiden takia tehdyt muutokset mahdollistivat monen pelaajan verkkopelaamisen. Hietapakan mukaan tapahtuma mahdollistaa lukion salin käytön myös niille oppilaille, jotka eivät salibandystä tai sisäfutiksesta innostu. Hän kertoo pelaavansa tietokonepelejä, mutta erilaisia kuin lukion turnaukseen osallistuvat nuoret. Raision lukiossa on perinteisesti järjestetty oppilaiden ja opettajien välinen salibandyottelu. - Voisihan opettajista yrittää saada joukkueen myös e-urheiluun, sanoo Hietapakka. Hietapakka näkee e-urheilun sosiaalisena tapahtumana. - Jatkuvasti he puhuvat kuulokkeidensa välityksellä. Joidenkin videopelien on myös tutkitusti osoitettu nopeuttavan päätöksentekoa, hän jatkaa. Lukion salissa suosituimmat pelit ovat League of Legends, Hearthstone ja Smite. Molemmat pelit ovat suosittuja maailmanlaajuisissa turnauksissa, joissa palkintoina on rahaa. 17-vuotias Artturi Kulomäki kuuli turnauksesta kavereiltaan. Ammattikoulussa opiskeleva Kulomäki ei ole ennen osallistunut e-urheiluturnauksiin. Kulomäki tietää, että pelaamisella on mahdollista tienata. - En ole ajatellut ammattilaisuutta, Kulomäki kertoo. Kulomäen mukaan myös lähettämällä pelaamistaan internetissä voi tienata. Suosituimmat striimaajat saavat lähetyksistään mainostuloja. Kulomäki on myös itse striimannut pelaamistaan, mutta katsojamäärät ovat jääneet pieniksi. 18-vuotias lukiolainen Alex Virtanen kuuluu vähemmistöön, sillä hän pelaa lukiolla tablet-laitteellaan. Heartstone-peliä pelaava Virtanen kertoo katsovansa striimejä, koska niistä voi saada vinkkejä pelaamiseen. - Myös striimaajan persoona on tärkeä. Striimien katsominen on mukavaa, Virtanen sanoo. 19-vuotias Jani Saarinen katsoo joskus pelivideoita Youtubesta. Tietokoneen lisäksi hän omistaa Playstation 4 –konsolin. Star Wars Battlefront on on Playstationilla hänen suosikkipelinsä, mutta tietokoneella hän pelaa mieluiten Smiteä. - Olen pelannut nyt puolitoista vuotta Smiteä. Mytologia kiinnostaa, siksi tykkään Smitestä. En ota stressiä menestyksestä, vaan haluan vain rentoa ja hauskaa pelaamista, Saarinen kertoo. Oppilaat ovat tuoneet omat tietokoneensa mukanaan. Muutamalla on läppäri, mutta useimpien tietokoneet ovat kookkaita ja komeita ilmestyksiä. Osaa voisi pitää jopa sisustuselementteinä. Jaakko Marttilan kone vilkuttaa näppäimistöllään led-valoja. - Tietokoneeni maksoi noin 1800 euroa. Tämä on harrastus, johon todellakin saa rahaa kulumaan. League of Legends -voittajajoukkueessa pelasivat Esko Vuorinen, Otto Girs, Lasse Kiljunen, Mikko Österman, Samuel Seespuro. Smite-turnauksen voitti Juho Nerg. Heartstone-turnauksen voitti Alex Virtanen. Voittajat ja osa turnauksen osallistujista saivat palkinnoksi MLG RAISIO t-paidan.