Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Omilla kotimaisilla tuotteilla eteenpäin

Saimme alkuviikosta kuulla, että yksi alueemme merkittävimmistä työnantajista, Raisio-konserni on päättänyt luopua välipalapatukoiden valmistamisesta briteissä. Olivatko Britannian Brexit eli kansanäänestyksen ”päätös” erota Euroopan Unionista ja sitä kautta kovasti heikentynyt punta ratkaisevina tekijöinä, sitä emme varmaan koskaan saa tietää, mutta yhtäkaikki – Raisio-konserni keskittyy nyt omiin kotimaisiin brändituotteisiinsa. Päätös voi olla loppujen lopuksi kannattava ja tuottava, olivatpa syyt taustalla miten maailmanpoliittiset tahansa. Vaikka noinkin ison konsernin päämäärä on luonnollisesti tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen, sen voi tehdä myös kestävän kehityksen ja kotimaisuuden ehdoilla. Raisiossahan on kovasti satsattu ympäristöystävällisyyteen ja kotimaiseen energiaan uuden biolämpölaitoksen kautta. Nyt, kun konsernin tuotteetkin ovat taas vallan kotimaisia, voidaan konsernin johdossa perustellusti nostaa esiin toiminta kotimaisen kysynnän ja työllisyyden hyväksi. Omien brändien kautta Raisiolla on hyvä ja vahva jalansija suomalaisen kuluttajan ruokapöydässä. Benecol, Elovena ja Sunnuntai ovat tuttuja tuotemerkkejä. Tätä linjaa sopiikin Raisiossa vaalia.