Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mielipide: Mihin matkailumaine perustuu?

Olen ihmetellyt uusnaantalilaisena Rannikkoseudun pääkirjoituksessaan (2.8.) käsittelemää asiaa. Miten kauan Naantali matkailukaupunkina tuudittautuu samaan vuodesta toiseen? Olen muuttanut Naantaliin joulukuussa 2009, ja itsekin matka-alan henkilönä ihmetellyt sitä mihin ”Suomen Monaco” tai ”mukavin kesäkaupunki” -maine perustuu. Vuodesta toiseen mennään ja junnataan samoilla asioilla. Ei ole tullut uusia palveluntarjoajia rantaan, tuoretta kalaa ei voi ostaa veneestä, ainoa erikoiskahvila on Amandis, Saaristolaispurjehdus nuivahti kun samat vetäjät eivät enää jaksaneet vuodesta toiseen. Saaristoa ei edes muisteta mainostaa, palvelut ovat vaikeasti saatavilla tai edes tieto niistä. Ja saaristoon johtava pyöräilyreitti on käytännössä taiteilua kapealla alalla kun autot hurahtavat 80–100 km nopeudella vierestä ohitse. Suomesta löytyy kyllä matkailukaupunkeja jotka menestyvät ja uudistuvat. Kauniita rannikkokaupunkeja löytyy niinkin läheltä kuin Uudestakaupungista, Ruotsin Sigtunasta puhumattakaan. Työnantajani Finnlines kuljettaa rahdin lisäksi yli 50 000 matkustajaa vuodessa. Monet naantalilaiset eivät edes tiedä että Naantalista pääsee myös matkustajana Ahvenanmaalle ja Ruotsiin. Joka päivä kahdesti päivässä saapuvat ja lähtevät ajoneuvot sujahtavat Naantalin palveluiden ohitse satamassa joko tullen satamaan tai ajaen laivarampilta E18:n syleilyyn. Marianne Sinkkonen Sales Promoter, Finnlines