Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Maata on vaikka kuinka

Kun Naantalissa keskustellaan siitä, minne passaisi kerrostaloja rakentaa, vastaus on: ei ainakaan sinne eikä sinne, koska maata on vaikka kuinka. Useimmiten näkemys perustuu kodin sijaintiin: uudet asukkaat voisivat tuoda häiriöitä, liikennekin kasvaisi. Siksi osoitetaan muualle. Muualla on tilaa. Onko? Ja jos on, niin missä? Manner-Naantalin osayleiskaava on viimeistelyvaiheessa. Kun tutustuu siihen, tai karttaan, havaitsee oitis, että laajemmat rakentamattomat alueet ovat kortilla. Lietsalassa vastaan tulee Raisio. Naantali loppuu Vanhaan Vantontiehen. Sen ja Vantontien välinen kaista on Raisiota. Rakentamatonta on oikeastaan vain Vadjon ja Ladvon välisellä alueella. Sinne kerrostalojen sijoittaminen vaatisi luovuutta, jota ei ole vielä nähty. Kun lisäksi asuntoalueiden sijoittelussa olisi otettava huomioon joukkoliikenne, vaikeusaste kasvaa. Joukkoliikenne, Föli, kulkee Aurinkotietä. Sen vieret on täyteen rakennettu, ainakin melkein. Täydennysrakentamiskohteet pitäisi poimia käsin kuin tatit metsästä. Samalla pitäisi sopia siitä, että hutkitaan vasta kun on ensin tutkittu kohde ja sen tarjoamat mahdollisuudet. Nykymenossa hutkitaan ensin. Kuparivuoren koulun lopettamisella on peloteltu. Mutta: Kuparivuorentien laitaan, koulua vastapäätä on kaavailtu kerrostaloja. Luulisi, että siihen suunniteltaisiin vauhdilla asuntoja lapsiperheille. Mutta ei suunnitella. Itse suhtaudun nihkeästi siihen, että Tulli tupataan kerrostaloja täyteen. Vesperin esimerkki kertoo, ettei sillä ainakaan lapsiperheitä kaupunkiin saada. Sdp:n valtuustoryhmä esitti kannanotossaan, että Ruonanojan ja Maijamäen omakotialueen väliin kaavoitettaisiin alue kerrostaloille. Sitä vastustamaan ei ainakaan vielä ole noussut ärhäkkää kansanliikettä. Mielestäni ajatus ansaitsisi lähemmän tarkastelun. Osayleiskaavan papereissa todetaan myös, että paikallisjunaliikenne on maakunnallinen ja täydentävä joukkoliikenneratkaisu. ”On mahdollista, että tulevaisuudessa saadaan joitakin vuoroja esim. kesäaikaan Naantaliin.” Kaavaehdotuksesta ei kuitenkaan näy, miten se käytännössä toteutuisi.