Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hydrotraining on suomalaisten kehittämä harjoitusmalli

Naantalin Kylpylässä on mahdollisuus tutustua uuteen suomalaiseen kuntoilumuotoon. Hydrotraining yhdistää maalla tehtävän harjoittelun ja vedessä tehtävät liikkeet. Pääosa harjoitteista on koostuu monipuolisista allasosuuksista, mutta välillä harjoitteet tehdään altaan ulkopuolella. Kehon oma paino toimii vastuksena harjoitteissa. Torstaina hydrotrainingia kylpylässä vetänyt Ramona Raita näkee hydrotrainingin parhaana puolena sen monipuolisuuden ja tehokkuuden. - Meillä on tehot korkeammalla, kuin esimerkiksi normaaleissa vesijumpissa. Vastuksena toimii oman kehon lisäksi vesi, joka on kaikille sama, ohjaaja Ramona Raita Hydrotraining Solutions oy:stä kertoo. Hydrotraining -harjoittelussa käytetään aika ajoin myös siihen suunniteltua välineitä. Välineiden tarkoituksena on lisätä veden vastusta, jolloin harjoittelusta tulee tehokkaampi. Ohjaajat tuovat välineet kurssilaisten käytettäväksi. Altaan ulkopuolisessa harjoittelussa liukastumisen estää altaan reunalle asetettava kumimatto. - Hydrotrainingissa on haettu crossfitin tyylistä harjoittelua. Tarkoitus on kehittää konseptista maailmanlaajuinen, mutta toistaiseksi treenimuotoa on tarjolla vain Suomessa. Hydrotraining on turkulaisen yrityksen itse kehittämä treenimuoto, jota on aikaisemmin järjestetty muun muassa Turun kylpylähotelli Caribiassa. Naantalin Kylpylään hydrotraining saapui viime keväänä. - Toimintaa on pyöritetty vuoden verran, mutta sitä ennen hydrotrainingin kehitystyö vei puolisen vuotta. Hydrotraining on havaittu tehokkaaksi harjoittelumuodoksi myös kilpaurheilijoille. Harjoittelu sopii kaikenikäisille. Ramona Raita on vetänyt tunteja esimerkiksi jääkiekkojunioreille. - Vesi on turvallinen elementti, joka sopii kaikille. Vedessä tehtävissä harjoitteissa esimerkiksi nivelet eivät ole niin kovilla. Koska vesi toimii vastuksena, harjoittelu sopii kaikille iästä riippumatta. Hydrotraining koostuu kolmesta eri osa-alueesta, hydrofit, hydrocardio ja hydrorecovery. Hydrofit antaa mahdollisuuden testata suorituskykynsä ylärajoja raskaammilla ja voimaa vaativilla liikkeillä. Hydrocardio taas kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistöä sekä lihaskestävyyttä. Hydrorecovery on suunniteltu palauttavaksi harjoitteeksi ja kehon hyvinvoinnin edistämiseen. - Keväällä meillä oli vielä erikseen fit- ja cardio-tunteja. Nykyisin olemme yhdistäneet näitä. Recovery-tunteja voi olla erikseen, ne sopivat hyvin esimerkiksi kuntoutumiseen. Naantalissa vedämme tunteja, joissa yhdistyvät nämä kaikki.