Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mielipide: Raitiotien pitää olla kustannuksiltaan kestävä ja seudullisesti kattava

Tasan 50 vuotta sitten ensimmäinen 14 linja-autosta, jotka Turku oli tilannut korvaamaan lopettavan raitiovaunuliikenteen, luovutettiin kaupungin käyttöön. Loppujen linja-autoista piti tulla käyttöön alkuvuodesta -67, jotta Turun kaupunginvaltuuston päätös raitiotielaitoksen lopettamisesta voitiin saattaa päätökseen. Jälkikäteen katsoen 60- ja 70- luvut eivät olleet Turun kaupungin visioinneille mitään huippuvuosia. Vanhaa kaupunkia purettiin surutta, eikä tulevaa osattu hahmottaa. Nyt kun Tamperelaiset saavat ratikkansa, keskustelu Turun seudullakin käy vilkkaana. Turun seutu - ei vain Turku - tarvitsee toimivamman joukkoliikenteen. Föli on ollut hyvä askel eteenpäin, mutta ongelmat Turun kaupungin ulkopuolisten linjojen toiminnassa eivät kaikin osin saa kiitosta. Kehittämisessä raitiotie on yksi hyvä mahdollisuus. Sen tulee kuitenkin täyttää kaksi kriteeriä: sen pitää olla kustannuksiltaan kestävä ja seudullisesti kattava. Ei voi olla niin, että Turun seudun asukkaat maksaisivat ylikallista vain tynkä-Turkua palvelevaa joukkoliikennettä ja raisiolaiset, naantalilaiset tai kaarinalaiset olisivat heitteillä. Pekka Närhinen Kaupunginvaltuutettu (vas)