Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Katso Zetor-video! Luottotraktori vetää kuormat ja vie kauppaan

Zetor on olennainen osa suomalaisen maanviljelyn historiaa. Sen huippuvuodet ajoittuvat 50-luvun puoliväliin, jolloin kaksisylinterisen tshekkidieselin säksätyksestä tuli kuovin huudon tai lehmän ammumisen kaltainen maaseudun merkkiääni. Yksi syy Zetorin yleistymiseen oli oivallinen myyntiverkosto. Aiemmin traktoreita välittivät kaupungeissa toimineet autokaupat, mutta Zetoreita myivät Hankkija sekä monet maaseudun osuuskaupat. Tshekkoslovakiassa valmistettu Zetor oli noin 30 prosenttia edullisempi kuin länsimaiset tai suomalaiset traktorit. – Meillä oli kotitilalla Laitilassa Zetorin 25 -malli. Siksi kai minäkin tulin hankkineeksi omaan käyttööni Zetoreita. Ensin nelipyttyisellä koneella varustetun mallin ja sitten tämän nykyisen, raisiolainen Ismo Rinne , 81, kertoo. Hän käytti Zetoreita maanviljelytöissä 80-luvun alusta aina siihen saakka, kunnes Suomi liittyi Euroopan unioniin. Rinne viljeli pääasiassa kuntien omistamia vuokrapeltoja. Esimerkiksi Raisiolta hänellä oli tapana vuokrata noin 50 hehtaaria. Sittemmin hän on myynyt suuren osan työkoneistaan, mutta Zetor Crystal 12045 pysyy kotipihassa niin kauan kuin miehessä terveyttä riittää. Traktoria valitessaan Rinne muistaa puntaroineensa Zetorin ja Valmetin väliltä. Valinta kohdistui sillä kertaa Zetoriin, mikä tuntuu jälkikäteen järkevältä. – Todennäköisesti Valmet olisi vaatinut lähes 40 vuoden aikana saman verran remonttia kuin Zetorkin. Vaihteisto vaatii totuttelua Raision Somersojalla asuvalla Ismo Rinteellä on vertailupohjaa, sillä yhtenä traktorina hänellä oli 100-hevosvoimainen Valmet. Takavetoisena Valmet kääntyi ketterämmin kuin nelivetoiset Zetorit ja maantiellä se kulki kovempaa. Valmetin ohjaamoon oli helpompi kavuta kuin Zetoreihin. Äestettäessä Valmetin moottorilla oli tapana kuumentua ja sammua. Jäähdyttyään se taas käynnistyi. Zetorin kanssa Rinne ei ole koskaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan. Suurimpana merkkien välisenä erona Rinne pitää sitä, että Valmetissa oli synkronoitu vaihteisto, kun taas Zetorissa on synkronoimaton laatikko. – Raskasta kuormaa vetäessä pitää jo mäen alla panna sellainen vaihde silmään, jolla Zetor nousee varmasti mäen laelle. Synkronoimattoman vaihteiston käytön oppii kyllä. Vieläkin joskus tulee tilanteita, että joudun seisahtumaan saadakseni haluamani vaihteen päälle, Rinne selittää. Zetorin Crystal 12045 -mallin moottorina on kuusisylinterinen turbodiesel. Rinteen mielestä sen parhaita puolia on luotettavuus ja muihin aikalaisiin verrattuna alhainen kulutus. Hän kehuu etenkin moottorin kylmäkäynnistysominaisuuksia. Vaikka lohkolämmittimen unohtaisi, moottori käynnistyy kovillakin pakkasilla, kunhan akuissa on virtaa. Zetor pesi toiset itätraktorit mennen tullen Talvisin Ismo Rinne käytti Zetoria auraustraktorina. Tätä varten hän asensi moottorin suojaksi sivulevyt ja peitti etusäleikön. Näin moottori ja siten myös hytti lämpenevät talviajossa nopeasti. Rinteen Zetor Crystal 12045 kuuluu sukupolveen, jota valmistettiin vuosina 1974–1984. Ensiesittelyn aikoihin sen tasalattiaista hyttiä kiiteltiin erinomaiseksi. Muihin Itä-Euroopan traktoreihin verrattuna Zetor oli aivan omaa luokkaansa. – Valkovenäläinen Belarus jäi kauas taakse. Myös puolalainen Ursus oli heikompaa laatua, Rinne luettelee. Rinne arvelee Zetorin maineen perustuvan ennen kaikkea tehtaan osaamiseen ja tietynlaiseen edistyksellisyyteen. Zetor oli alun perin metallivalimo, joka aloitti tuotannon 1864. Toisen maailmansodan aikana se valmisti sotilastarvikkeita saksalaisille. Sodan päätyttyä Zetor keskittyi traktoreihin. Ensimmäisten traktorivalmistajien joukossa se ryhtyi varustamaan tuotteensa nelivedolla sekä lämmitetyllä hytillä. Yhä edelleenkin Zetor valmistaa traktoreita Tshekin tasavallassa. Vastaantulijat esittävät ostotarjouksia Vuosien varrella Ismo Rinne on teettänyt Zetoriinsa kytkinremontin, nostolaitepumppu on vaihdettu uuteen ja myös kovalla kulutuksella olevat jarrut ovat vaatineet huoltoa. Hiljattain Zetor sai alleen uudet renkaat. – Joitakin pieniä öljyvuotoja on ollut, mutta niitähän on iän myötä jokaisessa traktorissa, Rinne lisää. Hän on pohtinut Zetorin ehostamista. Melko pienellä työllä siitä saisi edustuskelpoisen pelin vaikka museoajoihin. Rinteen henkilöautoon tehdään parhaillaan peltiremonttia, joten hän hoitaa Zetorilla kauppa-asiansa Raision keskustassa. Ne ovat mukavia reissuja, sillä moni pysähtyy juttelemaan ja utelemaan lisätietoja traktorista. Ovatpa vastaantulijat tehneet ostotarjouksiakin. Ne eivät ole johtaneet mihinkään, sillä Rinteellä on Zetorille käyttöä. Pitäähän jollakin pystyä auraamaan lumet. Välillä naapurit sekä tuttavat pyytävät tuomaan pihalleen sepeliä tai kuljettamaan huonekaluja, hän sanoo.