Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Alusten purkukokeilu päättyi Naantalissa

Ship Recycling-laivankierrätyshanke Turun Korjaustelakalla Naantalissa on päättynyt. Tekesin rahoittamassa kolmevuotisessa projektissa purettiin ja kierrätettiin koeluontoisesti kuusi alusta. Projektin taustalla on EU:n aluskierrätysasetus, jonka mukaan v. 2018 jälkeen EU:n lippujen alla purjehtivat tai eurooppalaisessa omistuksessa olevat alukset voidaan purkaa vain siihen tarkoitukseen hyväksytyillä telakoilla. – Aluskierrätysliiketoiminta Suomessa on kansantalouden ja huoltovarmuuden kannalta perusteltua, sekä myös ympäristön kannalta, koska normit ovat täällä korkeat, sanoo Meriauran hallituksen puheenjohtaja Jussi Mälkiä tiedotteessa. Meriauran osuus projektissa oli kierrätettävien alusten etsiminen ja hankkiminen, kierrätystoiminnan valvominen, sekä kierrätettävän materiaalin toimittaminen ja kuljettaminen uusiokäyttöön. Hankkeessa kierrätetyt alukset olivat kooltaan 12–82 metriä ja ne purettiin mekaanisesti joko polttoleikkaamalla tai leikkaustyökalulla varustetulla kaivinkoneella. Mälkiän mukaan purkuteknologian kehitykseen tulisi panostaa. – Viimeksi kun Meriaura harjoitti laivanromuttamista noin 20 vuotta sitten, oli teknologia täysin sama kuin nyt. Se on vanhanaikaista ja pitäisi saattaa nykypäivän tasolle. Mälkiän mukaan tarvittaisiin telakka, joka pystyisi erikoistumaan pelkästään kierrätysliiketoimintaan. Mälkiä kritisoi sanoo, että kielteinen asenne aluskierrätystä kohtaan lisäsivät toiminnan haasteita. – Projektia pitkitti ja hankaloitti faktoihin perustumattoman näkemyksen levittäminen siitä mitä laivanromutus on laivan korjaamiseen verrattuna. Hämmentävintä oli se, että Saimaalla ongelma-aluksen toimittamista kierrätykseen kiiteltiin ympäristötekona, ja sitten Naantalissa muutamat tahot syyttivät lähes ympäristörikolliseksi, Mälkiä sanoo tiedotteessa. Edit: Otsikkoa muutettu 7.10 klo 13.40.