Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Mielipide: Toinen näkemys ralliajoista - Mutta ”Minä kun olen vaan eläkkeellä oleva insinööri...”

Rauno Saari kirjoitti Rannikkoseudussa 9.7. mökkimatkailusta. Liittyen mökkimatkailuun Saari sai ralliautoilun ja formula ykköset liitettyä paheksuttavien asioiden joukkoon. ”Pölhömpää liikennettä on vaikea keksiä.” Koska kirjoitus vaikutti siltä osin lievästi asenteelliselta ja jottei ko. yksisilmäinen näkemys jäisi ainoaksi, ehkä toinenkin mielipide on paikallaan. Ensinnäkin kun formuloita ajetaan miljoonia henkilöautoja seisoo paikallaan… Tuskin satoja tuhansia ihmisiä sentään lentää ”maailman ääriin” katsomaan kun ”ajetaan tuhatta ja sataa samaa ympyrää”… Ehkä on joitakin satoja, jotka käyvät katsomassa kaikki kisat… Pölhömpää mielipidettä on vaikea keksiä… Pohditaas vähän laajemmin. Kilpa-autoilussa yleensä ja formula ykkösissä erikseen on jotkut reunaehdot, joidenka puitteissa vaikkapa moottorit pitää olla rakennettu. Nykyformuloissa mm. polttoaineen kulutus. Niinpä uhrataan ”rajattomasti” aikaa, vaivaa ja joskus jopa rahaa jotta meidän moottori olisi parempi mitä kilpailijoilla. Tämä johtaa erilaisiin moottoriteknisiin innovaatioihin. Periaatteessa tavoitteena on yleensä moottorin hyötysuhteen parantaminen, joka kääntäen johtaa ominaiskulutuksen, grammaa hevosvoimaa kohti tunnissa (puhutaan nyt hevosvoimista kun ne ovat tutumpia) pienenemiseen. Nämä innovaatiot sitten aikanaan kulkeutuvat ”kesytettyinä” osin myös siviiliautoihin. Onpa semmoinenkin arkipäiväisyys kuin levyjarrut tullut maakulkuneuvoissa ensimmäisenä käyttöön kilpa-autoissa. Saari varmaan muistaa kuinka 1960-70-luvuilla henkilöautoista ”otettiin” 50 hevosvoimaa litran iskutilavuutta kohti kulutuksella 10l/100 km, kun nyt nuo luvut ovat lähemmäs sata ja 6-7 litraa. Tuossa äsken mainitsin ominaiskulutuksen. Kuinkahan paljon ilmakehäämme tungettaisiin saasteita enemmän mitä nyt, jos maapallon nykyisen autokannan keskimääräinen ominaiskulutus olisi vaikkapa kymmenen prosenttia korkeampi mitä kehityksen seurauksena on nyt. Tai vaikka vain viisi. Formuloita ajetaan kymmenkunta tuntia keskimäärin joka toinen viikonloppu. Niitä ”viisi prosenttia korkeampia” ajettaisiin joka päivä. En väitä, että esim. moottoriteknologian kehitys olisi pelkästään kilpa-autoilun ansiota. Kyllä oma vaikutuksensa on autotehtaiden välisellä kilpailulla. Mutta väitän, että kehitys olisi ollut vähäisempää ilman kilpa-autoilun tuomaa kehitys- ja testitoimintaa. Olettaisi, että entinen maaherra ja aluehallintoviraston ylijohtaja olisi osannut katsoa asioita vähän laajemmassa yhteydessä. Minä kun olen vaan eläkkeellä oleva insinööri.