Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Asukkailta tuli huolestuneita soittoja räjäytysten takia - ”On edullisempaa laskea rataa kuin rakentaa uusia siltoja”. Katso video!

Liikenteen pysäyttämiset Pernontien rautatiesillalla Raisiossa ovat loppuneet ja pysäytyksistä varoittavat kyltit poistettiin tienreunoista keskiviikkona aamupäivällä. Turku-Uusikaupunki-rata on määrä sähköistää, ja kalliota radan alta jouduttiin räjäyttämään, jotta ratapohjaa saatiin alemmaksi. Liikenne katkaistiin viime sunnuntaina, ja seuraavan junan on määrä kulkea perjantain ja lauantain välisenä yönä. – Siihen mennessä pitää olla valmista, kertoo projekti-insinööri Mikko Sauni Welado Oy:lta. Welado on rakennuttamiskonsultti, joka on hankkinut Väylävirastolta Uudenkaupungin radan sähköistysurakan ja valvoo töitä. Pernontien silta on yksi niistä radan kolmesta sillasta, joiden korkeus ei riitä sähköistämiseen ja siksi rataa pitää laskea alemmaksi. Kaksi muuta ovat Maskussa ja Uudessakaupungissa. Video: Torstaina työmaa oli edennyt reippaasti keskiviikosta, jolloin rataa pohjustettiin. Aamupäivällä betonipölkkyjä asetettiin paikalleen, ja kiskojakin oli jo asennettu. Ensimmäisen junan on määrä ajaa rataa pitkin Uuteenkaupunkiin perjantain ja lauantain välisenä yönä. Torstaina työmaa oli edennyt reippaasti keskiviikosta, jolloin rataa pohjustettiin. Aamupäivällä betonipölkkyjä asetettiin paikalleen, ja kiskojakin oli jo asennettu. Ensimmäisen junan on määrä ajaa rataa pitkin Uuteenkaupunkiin perjantain ja lauantain välisenä yönä. Urakka-aikaa on alle viikko Aikataulu on tiukka. – Se on niin tiukka, että pitää tehdä töitä toimistoaikojen ulkopuolellakin, sanoo vastaava työnjohtaja Ronny Östman Sundström Oy:stä. Sundström on pohjanmaalainen perheyritys, joka pääurakoi kaikki kolme työmaata. Projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta kertoo, että siltaurakoiden hinta on miljoona euroa. – On edullisempaa laskea rataa kuin alkaa rakentaa uusia siltoja, Rautoja sanoo. Turku-Uusikaupunki-radan sähköistyksen kokonaisbudjetti on 21 miljoonaa euroa, ja hankkeen on määrä valmistua vuonna 2021. Rautojan mukaan paikka on räjäytyksille haasteellinen, koska lähistöllä on asutusta. Räjäytykset maanantaina ja tiistaina Työnjohtaja Östman kertoo, että maanantaina viimeinen räjäytys tehtiin kello 21 tienoissa ja tiistaina kello 16.15. Siihen ne loppuivat. Ratatyömaan naapurissa Sihy Oy:n konepajalla on pihatyömaa. Yritykseltä kerrotaan, että siellä on rakenteilla asvalttisäilytyskenttä, ja räjäytyksiä tarvitsee tehdä vielä kaksi viikkoa. Ratatyömaa on saanut huolestunutta palautetta lähistöltä. – Melusta ja tärinästä on oltu huolestuneita. Suurin osa on ymmärtänyt, kun on selitetty, kertoo Ronny Östman. – Itselleni tuli soitto. Sanoi että asuu 200 metrin päässä radasta. Oli huolestunut tärinästä. Kerroin hänelle, mitä tehdään ja miksi. Hän ymmärsi, että asia on hallussa. Jos kotona on asunut 50 vuotta, eikä koskaan ole tärissyt, voi tulla huolia, Mikko Sauni ymmärtää. Sauni kertoo, että sillan pilareissa on tärinämittarit, jotka antavat räjäytyksistä heilahdusarvoja. Sillasta seurataan myös mahdollisia siirtymiä. – Riskikartoituksen perusteella on määritetty raja-arvot. Jos ne eivät ylity tuossa sillan pilareissa, niin ne eivät ne ylity kauempanakaan. – Hyvin on mennyt. Ollaan toimittu suunnitelmien mukaan. Työt ovat menneet turvallisesti, arvioi urakkaa valvova Sauni. Tuhat kuutiota räjäytettiin Louhintaurakoitsija oli Louhintaliike Isotalo Oy Kalannista. Rataa piti alentaa enimmillään metri, ja kalliota räjäytettiin tuhatkunta kuutiota. Osa louheesta jää työmaalle, ja osa on viety lähistölle Palovuoren Kivi Oy:hyn. Kaikkiaan maata siirretään parituhatta kuutiota. Vanhat rakennekerrokset ovat Saunin mukaan osoittautuneet niin hyviksi, että niitä on voitu käyttää uudestaan. Puiset ratapölkyt korvataan betonisilla, ja ratakiskot vaihdetaan uusiin raskaampiin. Vanhat painoivat metriltä 54 kg ja uudet 60 kg. Työmaan väki havaitsi alueella asiatonta materiaalia kuten roskia. – Tästä kallioleikkauksesta taisi löytyä kolme polkupyörää - kaikki sen näköisiä, että ne ovat junan alla käyneet, kertoo Mikko Sauni.