Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Poliisi kaipaa satamiin ja huolintaliikkeiden pihoihin rekkojen puhdistustelineitä - ”Lumen ja jään poisto on kuljettajan vastuulla, mutta millä ihmeellä näet saati pääset rekan päälle?”

Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennesektorilla työskentelevä ylikonstaapeli Jarkko Leino jutteli torstaina raskasta kalustoa ajavan kuljettajan kanssa, jonka tuulilasiin iskeytyi äskettäin jäätä edellä ajaneesta ajoneuvosta. Lasi meni rikki. Kuljettaja yritti tavoittaa edellä ajanutta, mutta joutui liikenteellisten esteiden vuoksi luopumaan aikeestaan. Hän myös soitti hätänumeroon, mutta lähettyvillä ei ollut poliisipartiota. Kuljettaja totesi ylikonstaapeli Leinolle ottavansa vahingon omaan niskaansa, ellei vakuutus korvaa tuulilasia. Leino toteaa edellä kuvaillun olevan tyypillinen sattumus sääolosuhteissa, joissa lämpömittari sahaa nollan molemmin puolin. Jäävaurioista ei ole poliisilla tilastoja, mutta virkavallan näppituntuman perusteella rekkojen katolta irtoaa jäätä tämän tästä. – Jos edellä ajavasta autosta putoaa lunta tai jäätä omaan tuulilasiin, voi yrittää seurata vahingon aiheuttajaa ja pyrkiä selvittämään asiaa kuljettajan kanssa. Kannattaa ottaa perävaunun tiedot ylös ja olla yhteydessä omistajaan. Halutessaan vahingosta voi tehdä rikosilmoituksen. Jos viranomaiset eivät satu heti paikanpäälle, tapahtumien toteennäyttäminen on myöhemmin vaikeaa, Leino evästää. Lain mukaan kuljettajan on huolehdittava ajoneuvonsa puhdistamisesta Tieliikennelain 3 §:ssä määritetään tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet. Sen mukaan kuljettajan on huomioitava olosuhteet ja huolehdittava, ettei hän aiheuta vaaraa tai vahinkoa. – Jos jäätä tai lunta pääsee putoamaan ajoneuvon katolta muiden tienkäyttäjien päälle, vaaraa aiheutettu, Jarkko Leino täsmentää. Vaikka lakitekstin huolellisuusvelvoite on yksiselitteinen, sen noudattaminen ei ole helppoa. Ylikonstaapeli Leinon mukaan ne paikat ovat harvassa, joissa raskaan kaluston kuljettaja pääsee tarkastamaan ajoneuvoaan päältäpäin. Niitä on lähinnä satamissa. – Sitten on vielä toinen asia, pystyykö lunta ja jäätä irrottamaan, vaikka katolle onnistuisi näkemään, Leino sanoo. Puhdistusoperaatiossa voi piillä työturvallisuusriski Ylikonstaapeli Leinon mielestä esimerkkisi satamissa, huolintayritysten ja muiden logistiikka-alan yritysten pihoissa saisi olla nykyistä enemmän puhdistustarkoitukseen rakennettuja vankkoja telineitä. Teoriassa rekan tai bussin päälle voi nähdä pitkien tikkaiden päällä seisten, mutta kurkisteluun ja etenkin tikkailta suoritettuun puhdistustyöhön liittyy huomattava työturvallisuusriski. Leino muistuttaa turvavälin tärkeydestä. Turvavälin avulla tienkäyttäjä saa ainakin hieman enemmän aikaa reagoida liikenteessä tapahtuviin yllättäviin tilanteisiin. Jää kuitenkin irtoaa aina yllättäen ja lisäksi se voi lentää todella kauas. – Jos mietitään tilanteita vaikka Turun kehätiellä, niin aina ei riittäviä turvavälejä pystytä pitämään, koska liikennettä on niin paljon, Leino toteaa.