Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Naantalin partiolaisten Tokka-Lotta purjehti viimein kotisatamaan - Karibialta Hollantiin sen matka taittui rahtilaivan kannella

Naantalin Sinisten koulutusalus Tokka-Lotta lipui viimein kotisatamaansa Rymättylän Ajolaan perjantaina 17. heinäkuuta. Lähtö tapahtui viikkoa aiemmin Hollannin Ijmuidenista. Tokka-Lotta miehistöineen lähti 30-vuotisjuhlapurjehdukselleen viime vuoden kesäkuussa. Alus jäi koronaepidemian takia purjehtimatta takaisin, joten se kuljetettiin Karibialta Hollantiin rahtilaivan kannella. Mukana Tokka-Lottaa purjehtimassa kotiin olivat lippukunnanjohtaja Niko Luntamo , 25, Isokippari Juuso Räisälä , 28, sekä samoaja ja ”pikkukippari” Urho Uurasmaa , 15. Heidän lisäkseen purjehduksella oli kuusi muuta lippukunnan jäsentä. Matkassa oli paljon hyvää tuuria, kun paluusatamaksi rahtikuljetukselle saatiin sovittua Hollannin Ijmuiden. Sinne Tokka-Lotta saapui 7.5. – Meillä sattui olemaan siellä tuttuja hollantilaisia partiolaisia, joita oltiin käyty viime kesänäkin matkan varrella moikkaamassa. Saatiin heiltä korvaamaton apu, Räisälä sanoo. Karibian päässä Tokka-Lotan asiat hoiti ostettu huolinta-agentti, joka huolehti aluksen rahtikuljetukseen. Matka Hollannista Ajolaan sujui kovaa kyytiä, sillä ilmat olivat suotuisat. – Tultiin koko Pohjanmeren pätkä yhdellä purjehduksella ja ajettiin Kielin kanava vielä siihen päälle, Räisälä kertoo. Pysähdyksensä miehistö teki Saksan Kielin kaupungissa Itämeren puoleisessa päässä ja seuraavan kerran Ahvenanmaan Kökarissa. Matka taittui pitkälti kasvisruuan voimin, sillä miehistössä viisi yhdeksästä oli kasvissyöjiä. – Oli kasviscouscousta, wokkia, kasvishampurilaisia, falafeleja ja tulista kaalimunaa, miehet luettelevat. Entä mitä matkalta jäi päällimmäisenä mieleen? – Nähtiin pyöriäisiä Etelä-Itämerellä, se oli aika siistiä, Uurasmaa sanoo. – Ja sukellusvene, se oli silloin pinta-ajossa, Luntamo lisää. Vaikka Luntamo, Räisälä ja Uurasmaa ovat nähneet jo monenlaisia purjehdusvesiä, niitä ei voi heidän mielestään laittaa paremmuusjärjestykseen. – Onhan se erilaista, kun täällä ei voi mennä kymmentä päivää samaan suuntaan ja täytyy navigoida, Uurasmaa sanoo. – Saaristopurjehdus, avomerenpurjehdus ja Karibian saaristo ovat ominaisuuksiltaan niin erilaisia, mutta kaikista oppii ja saa paljon irti. Siinä missä Karibian saaria hehkutetaan, ei meillä täällä Turun saaristossakaan mitään hävettävää ole, päin vastoin. Ainutlaatuinen ympäristö tämäkin on, Luntamo sanoo. Vaikka korona toi Tokka-Lotan 30-vuotisjuhlapurjehdukseen mutkia matkaan, paljon myös ehdittiin tehdä. – Päästiin järjestämään viime kesänä Euroopassa viisi purjehdusta matkalla Suomesta Kanarialle. Seilattiin Atlantin yli ja osallistuttiin Atlantic Rally for Cruisers -purjehduskilpailuun sekä järjestettiin vielä viisi purjehdusta Karibialla. Suurin osa purjehduksista saatiin toteutettua, Räisälä kertoo. Vastoinkäymiset kolmikko otti stressaamisen sijaan opettavaisena kokemuksena. – Kaikennäköistä tässä matkalla on oppinut; veneen rakennuksesta, logistiikasta, veneitten laivaamisesta, erilaisista viranomaismuodollisuuksista ja projektinhallinnasta, Luntamo luettelee. – Ja ongelmanratkaisusta, Räisälä jatkaa.