Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Solakka muoviohjus tehtiin kestämään - Chevrolet Corvette on sekoitus koeteltua perustekniikkaa ja avaruushenkistä digitaalisuutta

Chevrolet Corvette lasketaan kuuluvaksi niin sanottujen superautojen joukkoon yhdessä Ferrarien, Lamborghinien, Porschejen ja Lotusten kanssa. Keskeinen ero viimeksi mainittuihin on hinta. Yhdysvalloissa Corvette C4 maksoi uutena noin 100 000 dollaria. Kilpailevien merkkien edustajista joutui pulittamaan useita satoja tuhansia. Eurooppalaiset urheiluautovalmistajat ovat pyörittäneet tuotantoaan ainakin osin lähes käsityönä, mutta Corvettet ovat syntyneet liukuhihnalta. Amerikkalaiset halusivat tehdä niistä mahdollisimman vaivattomia ja varmatoimisia autoja. Jenkki-ideologia näkyy muun muassa siinä, että automaattivaihteistolla varustettu Corvette on aikakautensa superautoihin verrattuna helpohko ajettava. Vaikka Corvetten maavara ei ole kummoinen, Jussi Peltonen ei ole milloinkaan saanut autonsa pohjaa raapaisemaan tietä. Helppoudesta puhuttaessa Peltonen muistuttaa, että liikenneruuhkassa kahden rekan välissä Corvetten ratissa on orpo olo. Monien kookkaiden urheiluautojen tapaan Corvetten ajotuntumaa voi kuvailla raskaaksi. – Nautinnollisinta meno on kaarteisilla maaseututeillä. Sellainen on esimerkiksi Naantalista Maskun Seikelään johtava tie, Peltonen toteaa. Superautojen testeissä Corvetten alustaa on kuvattu pehmeäksi. Missään nimessä se ei ole Cadillacin kaltainen heijaava laiva. Peltonen pitää alustan ominaisuuksia melko samanlaisina kuin M5-sarjan Bemareissa. – Alusta tuntuu jämäkältä, mutta se antaa sopivissa kohdissa periksi, Peltonen sanoo. Monipisteruisku hillitsee kulutusta 45-vuotias Jussi Peltonen on intohimoinen autoharrastaja. Mies pyörittää Rymättylässä Motrox-autokorjaamoa. Kortin saatuaan hänellä on ollut noin 200 autoa. Vuosimallin 1986 Corvettesta hän ehti jo kerran luopua, mutta tuli katumapäälle ja osti sen takaisin. Peltosen mukaan Corvette on jännittävä sekoitus perinteitä ja futurismia. Konepellin alta löytyy amerikkalaisten luottoratsu, perusratkaisuiltaan vanhakantainen 5,7-litrainen V8-moottori, jolla on painoa reilut 300 kiloa. Voimanpesä päivitettiin 1985 TunedPort injection -järjestelmällä eli monipisteruiskulla. Sen ansiosta auton polttoaineenkulutus on saatu inhimilliseksi. Nurkka-ajossa Rymättylässä Corvette ryystää 13–14 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden. Maantiellä kulutus putoaa yhdeksän litran tuntumaan. – Amerikkalaiseen tapaan tärkeimpinä ominaisuuksina on pidetty kuutiotuumia, vääntöä ja pientä ilmanvastusta, Peltonen kiteyttää. Viime viikolla hän käytti autonsa voimapenkissä. Tuloskuitin perusteella Corvettessa on vääntöä 526,9 newtonmetriä ja tehoa 285 hevosvoimaa. Tehdas tosin ilmoitti Corvettelle huomattavasti pienemmän teholuvun. Syynä oli yhdysvaltalainen verotuskäytäntö. Nimenomaan vääntö tekee Corvettesta omanlaisensa urheiluauton. Vertailun vuoksi on todettava, että tavallisissa nykyautoissa on vääntöä noin 150 newtonmetriä. Sähköistettyä ylellisyyttä Amerikkalaisissa autoissa on lähes poikkeuksetta enemmän sähkötoimisia ylellisyysvarusteita kuin eurooppalaisissa kilpailijoissa. Niin Corvettessakin. Auton sisustus noudattelee perinteikästä amerikkalaista kaavaa: jalopuuta ja punaista nahkaa sekä kangasta. Mutta sitten tulee juttu, joka piirtyi 80-luvulla eläneiden pikkupoikien haavekuvaksi. C4-korimallissa on nestekidenäytöillä varustettu digitaalimittaristo! Se jos mikä tuo mieleen Star Wars -elokuvat. Vihertävien diginumeroiden lisäksi kierroslukua sekä nopeutta kuvaavat näytöille nousevat käyrät. Kojetaulun keskellä on neljä diginumeronäyttöä. Niiltä voi tarkkailla esimerkiksi öljyn lämpötilaa sekä painetta, jäähdytysveden lämpöä ja kulutus- sekä trippimittarien lukemia. Nykyään lukuarvot esitettäisiin luultavasti yhdeltä kosketusnäytöltä, mutta Corvetten kelloradiota muistuttava käyttöliittymä on nappulahullun toiveuni. Kuljettaja valitsee katkaisimia liikuttamalla, mitä arvoja hän haluaa kustakin näytöstä katsoa. Hellä taputus auttaa Jussi Peltonen kertoo auton iän näkyvän lähinnä lukuisissa ylellisyyslaitteissa. Toisinaan jokin sähköhärpäke pimenee ja herää henkiin itsekseen tai sitten hellän taputtelun jälkeen. Sen sijaan auton mekaaninen puoli toimii moitteetta. Corvettet ovat kuuluisia ruosteettomuudestaan ja kestävyydestään. C4-mallissa kori on jämäkkää muovia. Painoa on säästetty käyttämällä rakenteissa paljon alumiiniosia. Auton kokonaismassa onkin ainoastaan 1 440 kiloa, josta huomattava osa sijoittuu kuljettajan etupuolelle. Myöhemmin painojakaumaa muutettiin siirtämällä vaihdelaatikko taakse. Corvette on siinä mielessä kiitollinen harrasteauto, että siihen saa vaivattomasti uusia osia. Jussi Peltosella on myös kaksi Toyota Supraa. Niiden kohdalla tilanne alkaa olla aivan toinen.