Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Euroopan parhaat kuskit tulevat mittaamaan taitojaan Raision maastoissa –”Suzukin-tappomäki” on yksi haastava paikka

Eurooppalaiset huippukuskit ovat kärkkyneet pääsyä kilpailemaan Raision maastoihin jo vuosia, sillä täältä löytyy todennäköisesti Euroopan paras offroad trial -rata. – Samanlaista kalliomaastoa kuin Suomessa on vain Ruotsissa ja Norjassa. Muualla ajetaan enemmän louhoksissa ja rinteissä, kertoo Raision offroad-reittien suunnittelun apuna ollut apukuski Jarno Puumalainen . Raision maastot tarjoavat kilpailijoille mahdollisuuksia valita useita reittejä. Toista oli viime vuonna Espanjassa, jossa reittivaihtoehtoja oli käytännössä vain yksi. Espanjassa ajettiin palavasta kivestä koostuvilla kallioilla ja kivillä. Kivi mureni autojen alta, ja moni auto heitti kivikossa hurjannäköisiä voltteja. Jarno Puumalainen kertoo, että pari vuotta sitten Tšekissä järjestetyssä kilpailussa yksi auto kippasi veteen niin, että apukuski oli kypäröineen puolitoista minuuttia veden alla ennen kuin hänet saatiin turvaan. Suomessa järjestetyissä kilpailuissa on 25 vuoden aikana selvitty yhdellä murtuneella solisluulla ja nirhautumilla. Ei ole ihme, että Raisioon tulee noin 30 kilpailijaparia enemmän kuin edellisissä EM-kisoissa on ollut. Raisiossa EM-mestaruudesta kilpaillaan viidessä eri luokassa. Siinä missä original-luokan autot ovat jotakuinkin sellaisia kuin ne ovat kaupasta lähtiessä olleet, niin prototype-luokassa melkein mikä tahansa rakentelu on sallittua. Raisiolainen Paula Närvä vastaa Raision EM-kilpailujen markkinoinnista yhdessä Satu Lautkankareen kanssa. Hän kertoo, että Raisioon toivotaan noin tuhatta katsojaa sekä lauantaina että sunnuntaina. Katsojat pääsevät seuraamaan autojen ryömintää jyrkillä kallioradoilla aivan vierestä. Hän vinkkaa, että mukaan kannattaa ottaa tukevat jalkineet, jotta kävely metsässä on turvallista. Närvä on kilpaillut offroad trialissa muutaman vuoden ajan apukuskina. Apukuski antaa kuljettajalle tietoa reitistä senttien tarkkuudella, sillä kuljettaja ei auton toiselle puolelle näe. Yhteistyön pitää olla saumatonta, jos lajissa haluaa menestyä. – Kyllähän auto välillä kipsahtaa nurin. Saatan yllyttää kuljettajaa kokeilemaan linjaa, eikä se sitten menekään, Närvä kertoo. Hän sanoo, että eniten kilpailemisessa hirvittää se, kun ratoihin eli jaksoihin tutustutaan kävellen. Autoilla pääsee eteenpäin niistäkin jyrkänteistä, mistä kävellen ei pääse. Jaksot Raision maastossa ovat haastavia, mutta Jarno Puumalaisen mukaan niistä pitäisi päästä läpi. Jaksoilla on useita tiukkoja paikkoja, jotka ovat saaneet harrastajien piirissä oman lempinimen. Yksi sellainen on ”Suzukin-tappomäki”, jossa autoja on rikkoutunut. Eurotrial 2019-kilpailu 9.-11.8. Raision moottoriradalla Vanharaumantie 147. Perjantai 9.8. on ilmaispäivä. Ilta huipentuu paraatiin kisa-alueelta Raision ABC-asemalle ja takaisin klo 19. Lauantai ja sunnuntai ovat varsinaisina kisapäiviä. Päiväli ppu 15e ja koko vkl 25 e, alle 12-vuotiaat ilmaiseksi maksavan aikuisen seurassa. Jaksoilla on maksimi suoritusaika 4 minuuttia. Jaksolla on 3-5 porttia, jotka on läpäistävä numerojärjestyksessä. Virhepisteitä saa peruuttamisesta, reittimerkkeihin osumisesta tai kaatamisesta, jakson reunanauhaan osumisesta sekä porttien suorittamatta jättämisestä. Original Luokan autot ovat vakiokuntoisia maastoautoja, joihin ei juurikaan sallita muutoksia. Panssarointi on suurin sallittu muutos. Näitä ei Suomen kilpailuissa nähdä kilpailijoiden vähyyden takia. Maksimi rengaskoko 825x275 mm. Mud terrain tyyppisellä kuvioinnilla, uran maksimisyvyys 16 mm. Standard Rakennetut vakioautot, hieman vapaammat muutokset kuin original luokassa. Renkaan maksimikoko 900mm. Modified Luokan autot jo enemmän muuteltuja, mutta ulkonäöltään vielä tuotanto-autojen näköisiä. Kori vapaa vyötärölinjasta ylöspäin, moottori ja vaihteisto vapaat. Renkaat vapaat, maksimi vannekoko 18”. Promodified on jo vapaammin rakenneltava luokka. Tyypillisesti jo putkirunkoinen auto. Moottori, vaihteisto ja akselit vapaat. Täytyy kuitenkin muistuttaa autoa, konepelti, lokasuojat ja koripellit oltava, materiaali kuitenkin vapaa. Renkaan maksimi halkaisija 1000 mm. Kääntöjarrut sallittu. Prototype Luokan autoissa lähes kaikki on sallittu. Esimerkiksi 4-pyörä ohjaus ja korin kallistus hydraulisesti. Kiellettyä on runko-ohjaus. Maksimi renkaan halkaisija 1250 mm. Tässä luokassa pääsee toteuttamaan rakentamisen taitoja.