Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kävelytietä hurauttavat pyöräilijät ovat vaaratekijä Keonkadulla

Raisiossa Keonkadulla liikennemerkki, joka ohjaa pyöräilijät vaihtamaan Keonkadun toiselle puolelle jatkamaan matkaansa. Joko merkkiä ei huomata, tai sen tarkoitusta ei ymmärretä, mutta vain harva pyöräilijä suuntaa kulkunsa merkin osoittamaan suuntaan. Suurin osa pyöräilijöistä jatkaa matkaansa Keonkadun pohjoispuolta pitkin, joka kuitenkin muuttuu melkein huomaamatta pyörätiestä kävelytieksi. – Kovaa vauhtia kävelytiellä ajavat pyöräilijät aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita, sillä esimerkiksi tämän meidän talon, Keonkatu 7:n portaat loppuvat suoraan kävelytielle ja portaiden kummallakin puolella on muuri näköesteenä. Siitä kun vanhemmat ihmiset astuvat kävelytielle tai pienet lapset säntäävät portaista kävelytielle, niin monta kertaa on fillari ollut vähällä ajaa päälle, kuvailevat Keonkatu 7:n asukkaat Eero Aronen ja Jarmo Merinen. Liikennemerkit huonosti sijoitettuja? Miehet eivät syytä asiasta pyöräilijöitä, vaan Keonkadun epäselviä ja huonosti sijoitettuja liikennemerkkejä. Aronen on jo vuosia yrittänyt saada asiaan muutosta Raision kaupungilta, joka vastaa liikennemerkkien sijoittelusta ja liikennejärjestelyistä Keonkadulla. – Vuosi sitten kaupunki lupasi siirtää ainakin tuon jalankulkuväylän merkin siten, että se olisi paremmin havaittavissa myös Keonkadun keskustasta Raisio Centeriin päin ylittäville pyöräilijöille. Ainakaan vielä ei ole muutosta tapahtunut, Aronen tuskailee. Merkkiongelmat jatkuvat Keonkadun toisessa päässä, eli Voudinkadulta Keonkadulle käännyttäessä. Voudinkadulla on pyöräilijät taas Keonkadun eteläpuolelle ohjaava opaste, mutta sen vaikutus on Arosen ja Merisen mielestä yhtä huono Keonkadun kummassakin päässä. Voudinkadulta Keonkadulle tultaessa on kyllä jalankulkuväylän merkki, mutta se on suuren puun oksiston ja lehtien peitossa. Merkkiä on mahdoton havaita ainakaan kesäaikaan. Raision kaupungin liikenne-, katu- ja vihersuunnittelusta kerrotaan, että ongelma on tiedossa, mutta kyseinen liikennemerkki sijaitsee kiinteistön tontilla, jolloin kaupunki ei voi tehdä merkin näkymisen parantamiseksi muuta kuin antaa kehotuksen kyseiselle kiinteistölle saattaa merkki näkyviin. Kehotus on kuulemma jo kerran annettu, nyt lähtee uusi kehotus. – Käyn kuitenkin nuo merkkien sijoittelut vielä itsekin katsomassa ja mietimme, onko merkkien sijoittamiseen parempaa vaihtoehtoa, lupaa kaupungin suunnitteluinsinööri Niina Vartiainen. Näköesteet ja oikotiet aiheuttavat vaaratilanteita myös Keonkatu 7:n asukkaat ovat kokeneet ongelmaksi myös sen, että taloyhtiön pihaa ja pysäköintialueen ajoväylää käyttää Raisio Centerin liikekeskuksesta keskustaan kulkeva kevytliikenne, vaikka se on liikennemerkein kiellettyä. Itse kevytliikenne ei ole se suurin ongelma, vaan sen liikenteen paukahtaminen suoraan jalankulkuväylälle, jossa näköesteenä on naapuritaloyhtiön roskakatos. – Hassua, että se o voitu rakentaa ihan tontin rajalle kiinni rakennussäädösten vastaisesti. Varsinkin, kun se estää näkyvyyden sekä meidän pihalta tulijoilta, että sitten näiltä pihan läpikulkua suorittavilta, miehet kummastelevat. Se, miksi Keonkadun pohjoispuoli on pelkästään jalankulkuväylä, eikä sallittu pyöräilijöille, johtuu väylän kapeudesta. – Muistaakseni talon editse kulkeva jalkakäytävä oli jokusen kymmenen senttiä liian kapea, jotta se olisi voinut palvella myös pyöräilijöitä kävelijöiden lisäksi. Mutta jotain tolkkua tai liikennemerkkien selventämistä ja siirtämistä tässä tarvitaan, liian monta läheltä piti -tapausta on jo sattunut. Pitääkö sattua taas jotain pahempaa, ennen kuin näihin asioihin oikeasti puututaan? Luvattu on, mutta mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut, murehtii Keonkatu 7:n hallituksen nykyinen turvallisuusvastaava ja hallituksen puheenjohtajan pallista juuri luopunut Aronen.