Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Toyotan lippulaiva kiilasi Volgan rinnalle taksiautoilijoiden suosikiksi

Mikko Aromaa ottaa virranjakajan kannen johtoineen mukaansa ja suuntaa kohti autotallia. Tämä on varotoimenpide siltä varalta, että sytytysjärjestelmään olisi kertynyt kosteutta. Iäkäs Crown on arka kosteudelle, mutta kuivilla johdoilla 1,9-litrainen moottori tapaa hörähtää vaivatta käyntiin. Kauniina syyspäivänä varotoimi osoittautuu turhaksi. Sininen kaunotar toimii erinomaisesti, kun Mikko Aromaa ajaa sen kuvauspaikalle. Kurikasta kotoisin olevan Mikko Aromaan isällä oli nuoruudessaan beige Crown. Sittemmin isä keräsi samanlaisia 1965-mallin Crowneja. Viisi vuotta sitten hän siirtyi autuaammille maille. – Minulla ja isoveljelläni on nyt Crownit harrasteautoina. Isä tykkää varmasti seurata pilven reunalta, kun näillä ajelemme, Mikko Aromaa toteaa. Hän aloitti työt oman Crowninsa parissa kevättalvella 2015. Viimeksi auto oli ollut liikenteessä 80-luvun lopulla. Crown oli säilynyt hyvässä kunnossa. Mikko Aromaa kävi läpi muun muassa jarrut, sytytys- ja jäähdytysjärjestelmän sekä kaikki alustan osat. Elokuussa 2016 Crown palasi liikenteeseen. Tämän jälkeen sen matkamittariin on kertynyt noin 500 kilometriä kesässä. Aromaalla ei ole tietoa, onko hänen Crowninsa ollut joskus taksikäytössä - todennäköisesti ei. Auto ensirekisteröitiin Turkuun, missä sillä oli vuoteen 1991 mennessä kaksi omistajaa. Vuodet 1991-93 auto oli Kajaanissa. Tämän jälkeen se on ollut Aromaan omistuksessa. Mallia jenkkiraudoista Mikko Aromaa kuvailee Toyota Crownia japanilaisten kopioimaksi jenkkiraudaksi. Lopputulosta hän pitää melko onnistuneena. Auto kulkee kuin juna kiskoilla, vaikka tie olisi keskimääräistä huonommassa kunnossa. Samankaltaiset ominaisuudet olivat siivittäneet neuvostovalmisteisen Volgan ammattiautoilijoiden suosioon. Mielenkiintoista on sekin, että taksikäyttöä varten niin Volgan kuin Toyotankin nokalle asennettiin Peugeotin dieselmoottoreita. Crownin kohdalla niistä luovuttiin, kun japanilaiset aloittivat oman dieselkoneensa tuotannon. Taksirintamalla Crownin ja Volgan pahimpia kilpailijoita olivat Datsunin 280 -malli sekä Mercedes-Benz 200D. Volga oli nelikon edullisin. Crown oli vähän kalliimpi, mutta kuitenkin halvempi kuin Datsun. Saksalaisen johtotähden hinnalla sai kaksi Volgaa, ja rahaa jäi vielä varaosiinkin. Rekisteröity kuudelle Mikko Aromaan Crownissa on 1,9-litrainen bensiinimoottori, joka oli Toyotan tarjoamista moottorivaihtoehdoista pienempi. Valittavana oli myös 2,3-litrainen kuutoskone. – 1,9 riittää. Silläkin pääsee lujaa ja saa helposti sakot, jos haluaa, Aromaa kiteyttää. Crown on rekisteröity kuudelle, mikä oli tietysti taksiautoilijoiden mieleen. Kolmenistuttavalle etupenkille, tai pikemminkin sohvalle mahtuu helposti kaksi aikuista ja lapsi. Pitkä kuljettaja joutuu siirtämään koko komeuden taka-asentoon, jolloin kaikkien takapenkkiläisten jalkatila pienenee melko vaatimattomaksi. Ilmastointilaitetta ei Crownissa ole, mutta maantiellä auton saa viilenemään kuumanakin kesäpäivänä, kun kääntää pienet etuikkunat kaappaamaan ilmaa sisälle. Merkittäviä remonttitarpeita Aromaan Crownissa ei tällä hetkellä ole. Jossakin vaiheessa hän suunnittelee vaihtavansa vaihteiston sekä tasauspyörästön laakerit. Kaikki osat ovat jo valmiina, mutta niiden asentaminen paikoilleen on työlästä. Varaosien saanti vuoden -65 Crowniin alkaa olla haastavaa. – Jos jollakulla on alkuperäisosia, mielelläni kuulisin niistä lisää, Aromaa sanoo. Aromaa arvelee, että Suomessa on rekisterissä vajaat parikymmentä vuoden -65 Crownia. Niiden lisäksi on niin sanottuja latolöytöjä, jotka eivät ole liikenteessä.