Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Näyttelijättären rintavarustusta muistuttavasta puskurista tuli 50-luvun automaailman hitti

Tuskin kovin monen muun auton suunnittelussa on panostettu yhtä paljon tunnelmaan kuin Cadillacissa. 2,3 tonnia painavaa maantielaivaa ohjastetaan siroa rattia pikkusormella pyörittäen. Väkevästi vääntävä V8-moottori ja neliportainen automaattivaihteisto tekevät ajamisesta vaivatonta. Timo Piivekin mielestä vuosimallin 1956 Cadillac pesee monet nykyautot ajo-ominaisuuksissa mennen tullen. Hän arvostaa ennen kaikkea Cadillacin pehmeää menoa ja äänettömyyttä. Sisälle kuuluu lähinnä vaimeaa hurinaa, kun auto lipuu maantiellä. Piivekin viime syksynä hankkima Cadillac on varustuksensa puolesta niin sanottu karvalakkimalli. Tehdas tarjosi erikoisvarustepaketteja, jotka sisälsivät muun muassa ilmastoinnin, sähköikkunat ja sähkösäätöisen etupenkin. Piivekin auton ainut erikoisvaruste on kojelaudan päälle asennettu tunnistin. Se havaitsee vastaantulijan ja kytkee kaukovalot hetkeksi pois päältä. Pitää muistaa, että vaatimattomastikin varusteltu Cadillac pesi 50-luvulla eurooppalaiset kilpailijansa mennen tullen. Auton radio ja äänentoistojärjestelmä olivat omaa luokkaansa. Tupakointi oli monin verroin yleisempää kuin nykyään. Cadillacista löytyy peräti kolmet tupakansytyttimet ja tuhkakupit. – Ilmeisesti tupakan sytyttäminen oli jotenkin hohdokas juttu, koska sen eteen auton suunnittelijat ovat nähneet paljon vaivaa, Piivek tuumailee. Etupenkillä istuvan ei tarvitse kurottaa sytyttimelle. Sellainen on käden ulottuvilla, istuipa sitten oikealla, vasemmalla tai keskellä. Takapenkkiläisille on ainoastaan yksi sytytin ja tuhkakuppi. Puskurimalli sai nimekseen Dagmar bumper Cadillac-mallien muotoilu henki toisen maailmansodan jälkeen yleensä tiettyjä asioita tai ilmiöitä. Sodan päätyttyä Cadillac otti käyttöön P-38-hävittäjälentokoneesta tutut pyöreähköt sivuvakaimet, jotka pantiin koristamaan auton takaosaa. 50-luvun puolivälissä Cadillac ja sen perässä monet muutkin amerikkalaiset automerkit kiinnittivät erityistä huomiota etupuskureihin. Niihin muotoiltiin kupit, jollaiset on myös Timo Piivekin autossa. Esitteissä kuppien kerrottiin antavan aiempaa paremman suojan etenkin pienissä nokkakolareissa. Autohistorioitsijoiden mielestä kyseessä on myyntiä vauhdittanut muotoiluseikka, joka kopioitiin tykinkuulaa muistuttavista rintaliiveistä. Yhdysvalloissa puskurimallia ryhdyttiin kutsumaan nimellä Dagmar bumper. Se juontaa juurensa 50-luvulla amerikkalaiseksi televisiojulkkikseksi nousseesta runsaspovisesta näyttelijästä, Virginia Ruth "Dagmar" Egnorista. Piivek on nimennyt autonsa korityypin ponttonimalliksi, joka kuvaa kokonaisuutta erinomaisen osuvasti. Seuraavalla vuosikymmenellä avaruuskilpailu kiihtyi äärimmilleen ja naisellisista puskureista luovuttiin. Cadillac sekä monet muut automerkit keskittyivät jäljittelemään rakettien muotokieltä. Julkimoiden suosima auto Liekö ollut persoonallisen puskurin ansiota, mutta joka tapauksessa Cadillac vetosi muotitietoiseen ja äveriääseen ostajakuntaan. Elvis Presleyllä oli tismalleen samanlainen Cadillac kuin on Timo Piivekillä. Marilyn Monroe ajoi samanlaisella avomallilla. Erikoinen yksityiskohta löytyy myös takapuskurista. Auton pakoputkisto rakennettiin siten, että pakokaasut poistuivat näyttävästi takapuskurin aukoista, jotka muistuttavat suihkumoottorien pakoaukkoja. Tästä ratkaisusta on Piivekin Cadillacin kohdalla luovuttu, koska pakokaasut uhkasivat turmella puskurin. Auton takapäähän onkin asennettu perinteinen pakoputkisto. Piivek hankki Cadillacinsa Ruotsista. Tätä ennen auto kuului Coloradossa asuvan yhdysvaltalaisen Cadillac-keräilijän kokoelmaan. Kuluneen talven aikana Piivek on ehostanut autoa paikallisten taitajien tuella. Naantalilainen kelloseppä korjasi auton kellon. Raisiolainen Lasi-Liski teki haljenneiden ikkunoiden tilalle uudet. Raision Jäähdytinhuollossa asennettiin auton syyläriin uusi kenno. Pitkulainen 12 voltin akku löytyi Turun Akkupojilta. Pientä laittoa riittää Entisöinti- ja ehostusprojekteja Timo Piivek tekee pääasiassa omassa autotallissaan, mutta autonosturia hänellä ei siellä ole. Nostamista vaativat työt hän teettää raisiolaisessa Autohuolto Kujalassa, jonka yrittäjä harrastaa itsekin jenkkiautoja. – Kujalalla vaihdettiin vaihdelaatikon stefat sekä ohjaussimpukat. Kevään aikana on tarkoitus vaihtaa siellä vielä vaihdelaatikon sekä moottorin värinäkumit, Piivek kertoo. Piivekin mielestä Cadillac on nyt sellaisessa kunnossa kuin hän haluaa. Auto on museokatsastettu ja tekniikkansa puolesta turvallinen. Alla on vajaan vuoden ikäiset renkaat. – Tietysti pientä laitettavaa olisi aina. Takapuskuri pitäisi kromauttaa, maalipinnassa on joitakin elämisen jälkiä ja etupenkin alkuperäinen kangasverhous on käynyt aika ohueksi. Mitään niistä ei tarvitse tehdä kiireellisesti, Piivek toteaa.