Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Pyöräily Heinäisten soratiellä kävi lähes mahdottomaksi - asukkaat ovat kyllästyneet kaahauksen synnyttämiin kuoppiin

Pyöräilyä kannustetaan suosimaan autoilun sijaan. Niin Rymättylässä mökkeilevä Ritva Jokinen mielellään tekisikin, mutta ajo nimismiehenkiharan täyttämällä Heinäistentiellä on kaksipyöräisellä miltei mahdotonta. – Kiharat ulottuvat tietyissä kohdissa reunasta reunaan. Paikoin tien vierustalla on tasaisempi kaistale. Se koostuu pehmeästä hiekasta, jolla pyöräilijä voi helposti kaatua, Jokinen toteaa. Hän ja Heinäistentien varrella asuva Tarja Uotila tuumaavat, ettei tilanteesta kannata syytellä ainakaan ensisijaisesti kunnossapitäjä Destiaa. – Suorilla osuuksilla ajetaan yksinkertaisesti liian lujaa ja liikennemäärät ovat loma-aikana suuria. Kesä on ollut niin kuiva, ettei kunnon lanaus ole ollut mahdollista, Uotila sanoo. Hänen mielestään sopiva nopeusrajoitus Heinäistentielle olisi 40–50 km/t, ei missään nimessä 80 km/t. Se tuntuu kovin alhaiselta, mutta siten tien loppupääkin pysyisi nykyistä paremmassa kunnossa. Asukkaat ovat mitanneet, että kihartunut osuus venyi tänä kesänä Heinäistentiellä lähes 700 metrin pituiseksi. Vastaavan ongelman kanssa painitaan Rymättylän Kuralantiellä. Sen varrella asuva Jaana Tikkanen soittaa kuoppaongelmista kerran tai kaksi kesässä Tienkäyttäjän linjalle. Puheluiden jälkeen tietä on tultu korjaamaan, mutta toisinaan melko pitkällä viiveellä. Destian alueurakan työmaapäällikkö Olli-Pekka Rajala kertoo, että Rymättylän teiden kuntoa käydään tarkkailemassa yleensä joka toinen viikko. Nyt Destia päätti ajoittaa Heinäistentien ja Kuralantien kunnostuksen koulujen alkuun. Molemmat tiet tasoitettiin kuorma-auton keskiterällä maanantaina. Olli-Pekka Rajalan mukaan kulunut kesä ei ollut tienhoidon kannalta erityisen haastava. Huomattavasti vaikeampi tilanne oli kesällä 2018. Rajalan mielestä Heinäistentie ja Kuralantie ovat pysyneet kohtalaisessa kunnossa. – Sopiva nopeus molemmille teille on 60 km/t, Rajala sanoo. Juuri se on rajoituksena Kuralantiellä. Jaana Tikkanen toteaa helposti luovansa harmistuneen katseen kuljettajaan, jos tämä suhauttaa ohi suurinta sallittua nopeutta. 60 km/t saa pikkukivet lentelemään ja moinen vauhti nostattaa huomattavan suuren pölypilven. – Nopeusrajoitus on vaikea kysymys, mutta 50 km/t voisi olla Kuralantielle sopiva, Tikkanen arvelee.