Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Myyntipuheiden aatelia

Nykyään ei enää riitä, että osaa ammattinsa. Pitää osata myös markkinoida itseään ja tuotettaan sen jälkeen, kun on itsensä jo markkinoinut. Muutaman minuutin pituiset myynti- eli hissipuheet ovatkin viime vuosina nousseet arvoonsa ja niissä jopa kilpaillaan. Tällä viikolla Raseko on järjestänyt kansainvälisen European Voice of Sales -kilpailun, jonka semifinaali oli keskiviikkona ja finaali torstaina. Askaislainen Kai-Erik Nuutinen oli kisan nuorin osanottaja. Rasekossa ensimmäistä vuottaan merkonomiopintojaan suorittava Nuutinen on vasta 16-vuotias. Hän lähti kisaan ryhmänvalvojansa Ari Törnbergin ehdotuksesta. – Ensiksi asia pelotti. Sitten ajattelin asiaa positiiviselta kannalta, että uusia juttua on hyvä opetella. Menestystä ei vo tulla, ellei uskaltaudu oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Niinpä lähin mukaan kisaan, sanoo Nuutinen. Keskiviikon semifinaaleissa Nuutinen puhui itsensä parhaaksi suomalaiseksi ja sitä kautta finaaliin. Muut osallistujamaat ovat Norja, Islanti, Portugali ja Italia. Jokaisesta maasta oli 3 osallistujaa, joista paras siis pääsi jatkoon. – Puheen aiheena oli keksiä yritys tai palvelu, joka tarjoaa muutamalle hengelle palveluita Suomen luonnossa. Veneilyihmisenä yhdistelin hetken erilaisia asioita, mitä saaristossa voisi tarjota ja lopulta pidin puheen purjehdusyrittämisestä saaristossa. Yleensä katseet suunnataan aina Lappiin ja poroihin, nyt halusin tuoda esille tätä meidän ihanaa ja monipuolista saaristoa, kuvailee Nuutinen. Puheen pitää vakuuttaa ja sisältää tärkeimmät tiedot 2 minuutissa Nuutisella on hyvin selvillä hyvän ja toimivan myyntipuheen tunnusmerkit. Sen lisäksi, että pitää uskoa tuotteeseen mitä myy, pitää osata katsoa myynnin kohdetta silmiin ja puhua rauhallisesti. Punainen lanka pitää pysyä kasassa koko kahden minuutin puheen ajan ja asiasanat olla hallussa. – Puhe pidetään englanniksi, ja jotkin asiat on jopa helpompi ilmaista vieraalla kielellä kuin suomeksi. Olen katsonut paljon Shark Tankia, josta olen oppinut myyntisanaston englanniksi hyvin. sanoo Nuutinen ja katsoo rohkeasti kysyjää silmiin. Finaalissa Nuutisen tehtävä on vakuuttaa tuomaristo ja yleisö lasten hyväksi toimivan varainkeruujärjestön tarpeellisuudesta. Siihenkin Nuutinen aikoo käyttää hyväkseen omaa kokemustaan lasten kanssa toimimisesta, sillä Nuutisen vanhemmat toimivat myös tukiperheenä omien lasten kasvatuksen lisäksi. Nuutisella on jo työkokemusta ainakin somevaikuttajana, kun hän työharjoittelun merkeissä teki somemainontaa helsinkiläiselle mopoja maahan tuovalle firmalle. Derbi-mopoja oli Nuutisen mukaan mukaan helppo mainostaa, koska hänellä itsellään on ollut niitä ja hän tuntee ne kuin omat taskunsa. Tulevaisuudessa Nuutinen haluaa joko opiskella lisää markkinointia ja yrittäjyyttä tai vaikka perustaa oman moottoripyöräliikkeen.