Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

”Magneetti on se ykkönen ja sen jälkeen tulevat karamellit”, sanoo kauppias Henri Nevari - Naantalin museo selvittelee turistien suosikkimatkamuistoja

Naantalin museo selvittelee tällä viikolla, mitkä ovat suosituimpia matkamuistoja Naantalissa. Turistit ovat jo poissa, joten museonjohtaja Anne Sjöström , amanuenssi Mari Termonen ja museoassistentti Ritva Anttila kysyvät asiaa Wanha Naantali Kaupasta, Unikeko Shopista ja Tarja Ritari Design Shopista. Wanha Naantali Kaupan Henri Nevari odotti tiistaina museoihmisiä vierailulle seuraavana päivänä. – Ennen vanhaan postikortit olivat hyvin tärkeitä, mutta nykyään ne ovat jääneet pois. Niitäkin myydään mutta hyvin niukasti. Nykyään naantalilaiset magneetit ovat ykköstuote, mitä ihmiset ostavat. Seuraavaksi tulevat naantalilaiset karamellit ja teet ja kahvit, kertoo Nevari. Kärkikolmikkoon kuuluvat vielä T-paidat. Sjöströmillä ei ennakkoaavistuksia Vielä tiistaina, ennen kauppavierailuja museonjohtaja Sjöströmillä ei ollut aavistustakaan siitä, mitkä tuotteet turisteja eniten mahtavat kiinnostaa. – En tosiaan oikeasti yhtään tiedä. Sillä tavalla meille tietysti harmi tämä ajankohta, että matkailijat eivät ole liikkeellä enää. Mutta ajankohta ei ole meidän valitsemamme. – On mietitty mitä kysellään ja mitä valokuvataan. Kyselemme matkailijoiden kulutuksesta liikkeissä: mitä matkailijat ostavat ja onko selkeästi nähtävillä ostosten top-kolmosta tai top-vitosta. Ostavatko erilaiset ryhmät eri tuotteita? Onko tämä kesä eronnut jotenkin aikaisemmista vuosista? Ostavatko ulkomaalaiset ja kotimaiset matkailijat samoja asioita? Museon kolmikko nauhoittaa haastattelut, valokuvaa tuotteet ja myöhemmin litteroi haastattelut ja tallentaa ne arkistoon. – Liikkeitä voisi olla enemmänkin, mutta me totesimme, että kolme on ihan sopiva määrä, koska tämän ei ole tarkoitus olla mikään massiivinen dokumentointi. Raportti on varmaan valmis, sanotaan, muutaman viikon sisällä, Sjöström arvioi. Tämän päivän ilmiöitä Dokumentointikäynnit kauppoihin ovat Sjöströmin mielestä mukavia ja tuovat tavalliseen työhön virkistävää vaihtelua. – Ne ovat tosi tärkeitä myös. Tämä on juuri sitä, että museot eivät kerää ainoastaan vanhaa tavaraa vaan myös tämän päivän ilmiöitä tallennetaan. Aiomme myös tallentaa museon kokoelmiin ne top-3 tai top-5. Sitten ne ovat myös tuleville polville museoesineitä. Päättyneellä sesongilla Naantalissa vieraili pääosin kotimaan matkailijoita. Siksi museosta on tärkeää tallentaa tunnelmia ja ilmiöitä juuri tästä vuodesta. Naantalin museo on yksi liki suomalaisesta 50 museosta, jotka tämän viikon valtakunnallisessa kulutuksen tallentajat -tempauksessa tutkivat matkamuistomyyntiä. Tarkoitus on myös hankkia suosituimpia tuotteita kokoelmiin. – Tätä on hauskaa tehdä yhteistyössä muitten kollegoitten kanssa. Meillä on ollut web-seminaaria, missä on keskusteltu siitä, mitä kukakin dokumentoi. Työryhmä oli valinnut teemaksi kulutuksen, mutta jokainen soveltaa sitä omaan kuntaansa sopivaksi, Sjöström sanoo.