Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tunnetko historiaa? Raisionjoen suulla veistettiin kauniita huvi- ja kilpaveneitä

Turun seudun veneenrakennushistoria on tullut monelle tutuksi viime vuosina yleisölle avautuneen Ruissalon telakan myötä. Aikanaan Turun veneveistämö –nimellä toimineen telakan lisäksi Turussa riitti muitakin alan toimijoita. Yksi kiehtovimmista on Pahaniemen veneveistämö, jonka historia täydentää merenkulkumuseo Forum Marinumin huvivenekokoelmaa Linnanpuomin näyttelyrakennuksessa. Raision pitäjän Pahaniemen kylän Alitalon isäntä J.L. Lindqvist vuokrasi 1912 tontin ja sen edessä olevan kalaveden veneenrakentaja Isak Jaloselle . Alue sijaitsi Raisionjoen ylittävän sillan eteläisellä puolella. Jalonen rakensi näyttävän asuinrakennuksen ja useita tuotantorakennuksia. Yritys päätyi kuitenkin konkurssiin 1915. Raisionjoen suulle rakennettiin läppäsilta Seuraava omistaja J.H. Salmi lisäsi tuotantovalikoimaan muun muassa ahkioita, suksia, ovia, ikkunoita, rekiä, ja kärryjä. Vuonna 1922 hän myi veistämön veneenrakentaja Axel Rostedtille . Veistämön vuoksi joen suulla oleva maantie- ja rautatiesilta rakennettiin avattavaksi. Kun se ainoan kerran kokeeksi avattiin, saapui Pansiosta juna kohtalokkain seurauksin. Axel Rostedtin (1882–1941) aikana veistämöllä rakennettiin monenlaisia moottori- ja purjeveneitä, muutama puinen lossikin. Kilpailukäyttöön rakennettujen purjeveneiden suunnittelijana toimi arvostettu, Turun Veneveistämöltä tunnettu Zake Westin . Tilaukset, joita Turun Veneveistämö ei ehtinyt valmistaa ohjattiin usein Pahaniemeen. Veistämö jäi uuden sillan alle Reino Rostedt (1909–1990 ) rakensi Pahaniemessä veneitä isänsä Axelin ja veljiensä kanssa, mutta työskenteli myös monta vuotta Turun Veneveistämöllä ja työnjohtajana sotakorvauslaivoja rakentamassa Laivateollisuuden telakalla. Hän valvoi Latokarin telakalla Suomen Joutsenen muutostöitä merimiesammattikouluksi. Reino Rostedt rakensi veneitä esimerkiksi Rettigin ja Wiklundin suvuille sekä akateemikko Yrjö Väisälälle ja hänen veljelleen. Alihankintana hän valmisti muun muassa puiset mastot, puomit, saalingit ja ruorit Turun Veneveistämön lasikuituisiin Finnclipper ja Finnsailer -veneisiin. Walfrid Rostedt (1904–1981) oli Axelin toiseksi vanhin poika. Hän tuli tunnetuksi laivanvarustajana ja Latokarin telakan omistajana. Konkurssiin menneiden yritystensä jälkeen hän rakensi jotain veneitä Pahaniemessä, mutta leikkikenttäkalusteitakin valmistettiin. Olavi Rostedt (1907–1971), myöhemmin Rounas, rakensi hänkin muutamia veneitä Pahaniemessä. Veistämötoiminta Pahaniemessä oli hiipunut, talvisäilytystä lukuun ottamatta. Rakennukset olivat kuitenkin hyvässä kunnossa, kun ne 2008 määrättiin purettaviksi uuden sillan rakentamisen takia.