Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Hybridin osto on nyt fiksua

Raisioon ei ole koskaan aikaisemmin myyty niin monta lataushybridiautoa kuin heinäkuussa. Traficomin tilaston mukaan näitä autoja myytiin kuukauden aikana 18. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta suhteellisesti määrä on iso: Lataushybridien osuus bensiinikäyttöisistä uusista autoista oli peräti 27 prosenttia. Voi olla, että yksistään heinäkuun tilastosta ei pitäisi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta suunta on selvä. Suomalaiset ostavat nyt lataushybridiautoja merkittävissä määrin. Syitä lataushybridien suosion kasvuun on monia. Ympäristötietoisuuden merkitystä ei pidä aliarvioida, mutta tärkeimpiä selittäviä tekijä lienevät alhaiset käyttökulut ja uusien autojen verotuskäytäntö. Se suosii voimakkaasti lataushybridien ostamista etenkin kalliimmissa autoissa. Esimerkiksi luksusluokkaan kuuluvan Range Roverin lataushybridin hinta perusvarustetasolla on 137 000 euroa. Ostaja joutuu maksamaan autoveroa vajaat 7000 euroa. Jos auton ostaa 3-litraisella bensiinimoottorilla, hinta pompsahtaa 200 000 euroon. Veroa tämän version ostaja joutuu maksamaan kymmenkertaisen määrän, eli 73 000 euroa. Mikä ällistyttävintä, on lataushybridi hivenen suorituskykyisempi kuin 60 000 euroa kalliimpi malli ja kulkee 48 kilometriä pelkällä sähköllä. Viisilitraisella bensiinimoottorilla varustettu auto maksaa jo 246 000 euroa, jossa autoveroa on huimat 112 000 euroa. Voisi sanoa vanhaa slogania mukaillen, että vain mäntti jättää ostamatta uuden arvoauton ilman lataushybridiä. Mikään ei tietenkään pakota kuljettajaa lataamaan pistokkeesta akkua, mutta miksi jättää sitä tekemättä. Ympäristö ja kukkaro kiittävät. Satojen hevosvoimien bensiinimoottorit tuntuvat yhtäkkiä kovin vanhanaikaisilta. Edullisemman hintaluokan autoissa hybriditekniikka maksaa vielä niin paljon, ettei hieman edullisempi verotus tee lataushybridistä yksinään kannattavaa hankintaa. Lataamalla autoa ahkerasti saa kuitenkin vähitellen kalliimman hinnan takaisin. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tie täyssähköautoihin kulkee vahvasti lataushybridien kautta. Voi olla, että lataushybriditekniikka jää lyhyen siirtymävaiheen ratkaisuksi, mutta tällä hetkellä se on monissa tapauksissa järkevin vaihtoehto uuden auton ostajalle. " Vain mäntti jättää ostamatta uuden arvoauton ilman lataushybridiä."