Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Finnlinesin laivatilaus on Naantalille kuin myöhäinen joululahja - Rahdin lisäksi laivoilla tulee kulkemaan konferenssiväkeä ja risteilymatkustajia

Finnlinesin talous- ja rahoitusjohtaja Tom Pippingsköld toivoo, että Naantalista Suomen itärajalle ja aina Pietariin saakka johtavan E18-tien remontti valmistuisi tai olisi ainakin pitkällä vuoteen 2023 mennessä, jolloin Finnlinesin uudet aluset on tarkoitus ottaa liikenteeseen. E18 syöttää jo nyt kulkijoita Naantali-Långnäs-Kapellskär-linjan laivoille. Remontin myötä autoliikenteen määrä lisääntynee entisestään. Tällä hetkellä suurin Naantalista liikennöivä Finnlinesin alus on MS Finnswan. Viime viikoilla tilatut Superstar-luokan ropax-alukset ovat Finnswaniin verrattuna toista luokkaa. Finnswanissa on 554 matkustajapaikkaa ja 4 215 kaistametriä. Uusissa aluksissa tulee olemaan 1 100 matkustajapaikkaa ja 5 100 kaistametriä. Panostus rauhalliseen risteilykulttuuriin Talous- ja rahoitusjohtaja Tom Pippingsköldin mukaan uudet alukset on suunniteltu lyhyttä reittiä silmällä pitäen. – Sisätilat tulevat olemaan huomattavasti houkuttelevampia kuin nykyisissä aluksissa, vaikka esimerkiksi Finnswankin on juuri uudistettu. Panostamme entistä enemmän muun muassa baareihin, kahviloihin, ravintoloihin, lounge-tiloihin ja myös ulkokansiin, Pippingsköld kertoo. Finnlines on perinteisesti palvellut hyötyliikennettä, mutta uudella linjauksellaan se haluaa houkutella risteily- ja konferenssimatkustajia. Tutkimusten mukaan nuoret aikuiset käyttävät entistä vähemmän alkoholia ja tupakkaa, mihin on havahduttu Finnlinesilläkin. Varustamo uskoo, että rauhalliselle risteilykulttuurille ja saaristosta nauttimiselle on tilausta. Pippingsköld toteaa matkustajien toiveiden näyttävän, otetaanko tuleville laivoille esimerkiksi esiintyjiä. Tällä hetkellä Finnlinesin suunnitelmissa on, että uusille laivoille olisi mahdollista tulla ilman ajoneuvoa. Nykyään matkustajalla pitää olla vähintään polkupyörä. Pippingsköldin mukaan vielä ei ole tehty päätöstä, käyttävätkö jalkaisin laivaan astelevat matkustajat Viking Linen ajoilta periytyvää Naantalin satamaterminaalia ja sen jatkeeksi rakennettavaa maihinnoususiltaa vaiko jotakin muuta ratkaisua. – Pitää vielä hetki odotella. Paljon on puhuttu, että uudet laivat tulevat Naantali-Långnäs-Kapellskär-reitille, mutta lopullista päätöstä ei ole vielä tehty, Pippingsköld sanoo. Satama pohtii investointeja Naantalin satamajohtaja Yrjö Vainialan mukaan satamassa viime aikoina tehdyt investoinnit tähtäävät juurikin Finnlinesin entistä suurempien laivojen käyttöönottoon. Näillä näkymin ensimmäinen uusista aluksista otetaan käyttöön keväällä 2023 ja toinen saman vuoden syksynä. Investointilistaa ei ole käyty Naantalissa vielä loppuun. – Esimerkiksi maasähköstä ja automaattisesta kiinnitysjärjestelmästä eli automooring-laitteistosta keskustellaan, Vainiala kertoo. Naantalin Matkailun toimitusjohtaja Tarja Rautiainen tuumaa Finnlinesin laivatilauksen olevan kuin myöhäinen joululahja. – Meillä on entistä paremmat mahdollisuudet saada Ruotsin puolelta matkailijoita, Rautiainen riemuitsee. Tähän mennessä monet Finnlinesin laivoille aikoneet ja laivoilta tulleet retkeilyturistit ovat pysähtyneet Naantalin camping-alueelle. Rautiainen luottaa myös pyöräilyturismin kasvuun. – Pyöräilijät ja omalla autolla liikkuvat voivat tulla laivalla Naantaliin ja lähteä kätevästi Saariston Rengastielle, Naantalin Matkailun toimitusjohtaja kaavailee. Hän muistuttaa Naantalissa olevan kiehtovia kohteita, jotka houkuttelevat pysähtymään. Rautiainen luottaa laivamatkustajien poikkeavan aurinkokaupunkiin, kunhan markkinointi on riittävää.