Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Varaa oma ulkonäköanalyysisi

Näyteikkunasta hyppäsi silmilleni mainos: ”Varaa nyt oma ulkonäköanalyysisi”. Hämmennyin, koska en täysin ymmärtänyt, mitä mainoksella haettiin takaa. Analysoisiko joku kasvonpiirteitäni, mittailisiko rasvaprosenttejani vai kertoisi, millainen olen someprofiilini perusteella? Ja mitä minulle siitä jäisi lopuksi käteen - muutakin kuin todennäköisesti paha mieli? Ulkonäkökriiseily on tämän päivän megatrendi, johon yritykset ovat tarttuneet mainosmielessä. Elokuvateatterin mainoksissa puolestaan huudettiin kesän kovimman saliohjelman olevan täällä. Vaikka lauseen kaksoismerkitys oli huvittavaa, minun päässäni se lokeroitui samaan kastiin kuin aikaisempikin mainos. Eikö tässä maailmassa saa enää olla meikitön sohvaperuna aika ajoin, jos siltä tuntuu? Jos sellaiseksi kuitenkin haluaa heittäytyä, se on parempi tehdä katseilta piilossa. Ruuanhakureissulla kannattaa ottaa kuva Instagramiin itsestään lenkkitossuissa, jotka mätsäävät kynsilakkaan ja vasta sitten hakea valmiiksi tilattu pikaruoka-ateria kotiin - vähin äänin tietenkin. Sosiaalinen media lisäksi vielä puskee meitä suoltamaan nettiin vain niitä hyviä hetkiä, mikä lisää illuusiota, että aina olisi hyvä hiuspäivä tai meillä oikeasti olisi varaa siihen kahdenkympin drinkkiin, jota kuvassa esitellään. Hiukset todennäköisesti menivät tuulessa sekaisin heti kuvan oton jälkeen, ja töitä tehdään edelleen paikkaamaan niiden ylihintaisten drinkkien jättämät aukot lompakossa. Huomaamattamme luomme itsellemme kaksi persoonaa. Kiiltokuva-minä on äänessä silloin, kun esitän somessa viisasta tai tapaan puolitutun kadulla, joka kysyy mitä minulle kuuluu. Vastaan kuuluvan oikeinkin hyvää normaalia korkeammalla äänenpainolla, ja kerron opintojen hyvästä etenemisestä. Kotiin päästyäni vetäydyn sohvan nurkkaan ja tosi-minäni miettii opinnoissa alanvaihtoa. Miksi se merkitsee meille niin paljon, mitä muut meistä ajattelevat? Suurimmalle osalle ihmisistä olemme vain kerran vastaan tuleva kasvo, joka vartin päästä on pyyhkiytynyt muistista pois. Saamme silti mielihyvää ajatellessamme, että vastaantulija saattoi pitää kampausta tai vaatetusta tyylikkäänä. Eikä siinä ole mitään vikaa. Kunhan siitä ei synny ulkonäkömörköä pään sisälle. Voin jälleen kulkea verkkareissa kaupungilla ilman meikkiä, ja jopa nauttia siitä - ainakin hetken.