Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Läppäsillan voisi jo unohtaa

Naantalin kaupunki on ajanut pontevasti läppäsillan mahdollistavaa kaavamerkintää Särkänsalmen penkereeseen. Asia on keskusteluissa ensi maanantaina, jolloin kaupunginhallitus sorvaa kaupungin lausuntoa vaihemaakuntakaavaehdotuksesta. Itse siltaa tuskin paikalle tehtäisiin vuosikausiin. Mahdollista se kuitenkin olisi, sillä sillan rakentamisen kustannuksiksi arvioitiin kaksi vuotta sitten vain 3 miljoonaa euroa. Se ei ole valtavan iso summa. Läppäsilta on ollut keskusteluissa siitä asti kun Merimaskun Kirkonsalmen silta valmistui. Nyt ei tosin enää puhuta Naantalin Kylpylän hotellilaivoista, vaan kyse on veneilyreitistä, joka palvelisi vain purjeveneilijöitä. Läppäsillan tiimoilta valmistui kaksi vuotta sitten selvitys, mutta se ei antanut aivan vakuuttavia perusteita sillalle. Suoraa matkailutuloa isojen purjeveneiden tuominen Naantaliin toisi alkuvaiheessa vain noin 100 000 euroa. Selvityksessä kyllä maalailtiin, että purjeveneiden ympärille toteutettaisiin uusia tapahtumia, mikä nostaisi matkailutulon kymmenkertaiseksi, mutta mitään varmuutta sellaisten järjestämisestä ei ole. Joka tapauksessa purjeveneily ei ole mikään kasvava harrastus. Uusia isoja purjeveneitä myydään Suomessa vuosittain vain yksittäisiä kappaleita. Vuonna 2018 valmistunen selvityksen yksi puute on siinä, ettei siinä ollut arviota siitä, minkälaisia vaikutuksia läppäsillan rakentamisella olisi kiinteistöjen arvoihin. Joitakin rantamökkejä lukuun ottamatta läppäsilta enemmänkin laskee kuin nostaa kiinteistöjen arvoa. Vaikutus alkaa jo siitä hetkestä kun kaavamerkintä tulee maakuntakaavaan. Läppäsillan haitoista vuoden 2018 selvitys antoi kovin vähättelevän kuvan. Läppäsilta tarkoittaisi autolla liikkuville keskimäärin 80 tunnin ylimääräistä odottelua sesonkiaikana joka ikinen päivä. Läppäsiltaselvityksessä tämän odottelun ja tätä kautta läppäsillan haitan kustannukseksi lasketaan vain noin 13 euroa tunnissa autoa kohden. Se ei vastaa todellisuutta. Jonojen tuoma yksilöllinen haitta on suurempi. Jos läppäsiltamerkintää ei tälläkään kertaa saada maakuntakaavaan, tekisi Naantalin kaupunki fiksusti, jos se unohtaisi ajatuksen pysyvästi. Läppäsillalle vaihtoehdoksi on tarjottu purjehtijoille laiturin rakentamista Humalistoon, mutta luulen kyllä, ettei tällaisen laiturin rakentajaksi ole halukkaita eivätkä veneilijätkään siitä innostu. Venesatamassa pitää olla tunnelmaa ja palveluja. "Se ei ole valtavan iso summa."