Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Aamujen ja iltapäivien koulumatkat pitävät Raision sisäiset bussilinjat hengissä - Muina aikoina kaupungin joukkoliikenteeseen ei riitä joukkoja

Raision kaupunginhallitus käsitteli maanantaina Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausuntoa Raision sisäisestä viikonloppuliikenteestä. Sen mukaan Raisiolla olisi ollut mahdollisuus ostaa nykyisiin R1- ja R2-linjoihin lisäpalvelu, jonka myötä ne olisivat alkaneet liikennöidä lauantaisin ja pyhäpäivinä kello 7.10-18.10 tunnin välein. Nykyisin linjat R1 ja R2 liikennöivät vain arkisin. Viikonloppu- ja pyhäliikennöinnin mahdollistanut sopimus olisi ollut seitsenvuotinen. Lisäpalvelun hintalapuksi laskettiin 65 000 euroa vuodessa. Kaupunginhallituksessa Jonni Moislahti (kok) ehdotti Mika Koiviston (ps) kannattamana, ettei Raisio tilaa R1- ja R2-linjoille viikonloppuliikennettä. Moislahden ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Kaupunginhallitus päätti, että Raisio aloittaa selvitystyön kaupungin sisäisen joukkoliikenteen kehittämisestä 2020-luvulla. Moislahden mielestä viikonloppu- ja pyhäliikenteen kokeileminen olisi ollut kannatettavaa, mutta kaupungin käsien sitominen seitsemäksi vuodeksi on hänen mielestään liian riskialtista. Linjoille suunniteltuja aikatauluja hän moittii huonoiksi. – Sen sijaan tulee tutkia, minkälaisia tarpeita Raision sisäisessä joukkoliikenteessä on ja miten niitä olisi mahdollista sekä järkevää kehittää kokonaisuutena, Moislahti linjaa. Linjat ja bussit on sovitettu koululaisia varten Raision sisäiset R1- ja R2-linjat kiertävät keskustasta Inkoisten, Kaanaan, Tikanmaan, Varppeen ja Kerttulan kautta terveyskeskukselle ja Petäsmäkeen. Siellä on bussien kääntöpaikka, josta ne lähtevät uudelleen samalle lenkille. Vuonna 2018 linjoilla R1 ja R2 tehtiin noin 39 000 matkaa. R1:n ja R2:n reitit on suunniteltu sellaisiksi, että ne palvelevat perusopetuslakiin kirjattua kunnan velvollisuutta järjestää pitkämatkalaisten koulukyydit. Koululaiset ovat Raision sisäisten linjojen suurin käyttäjäryhmä, joten heidän tarpeensa viitoittavat linjojen tulevaisuutta. – Aamuisin bussi on täpösen täynnä lapsia ja nuoria. Samoin koulujen päättymisaikaan. Päivisin kyytiin nousee ihmisiä, joista suurin osa on matkalla terveyskeskukseen, R2-linjan bussia ajava Tero Järvenpää sanoo. Hän arvelee, että R1 ja R2 ovat useimmille raisiolaisille melko tuntemattomia. – Vakioasiakkaat tietävät reitit ja aikataulut. Mutta tänäänkin monet ovat varmistaneet, että meneehän bussi terveyskeskuksen luo, Järvenpää kertoo. Hän ajaa lähes yksinomaan Raision sisäisiä vuoroja. Työjärjestelyä Järvenpää pitää hyvänä. Tällä tavoin raisiolaisilla on tuttu ”kyläkuski”. Pikkubussi ei toisi säästöjä Sosiaalisen median palstoilla on ihmetelty, miksi Raision sisäisiä linjoja ajetaan päiväsaikaankin yli 50-paikkaisilla busseilla, vaikka kyytiläiset mahtuisivat pienempään autoon. Raision tekninen johtaja Antti Korte toteaa, että koululaisten vuoksi linjoille tarvitaan suuret bussit. Linjureiden vaihtaminen keskipäivän ajaksi pikkubusseihin ja kohta taas suuriin busseihin nostaisi kustannuksia tuntuvasti. Kaupunginhallituksen toiveen mukaisesti Raisio ryhtyy miettimään Turun seudun joukkoliikennetoimiston kanssa, miten Raision sisäistä liikennettä voisi kehittää nykyistä paremmaksi. Sisäisen liikenteen tarve jakaa mielipiteitä Petäsmäessä asuvat Heidi Koponen ja hänen päiväkoti-ikäinen lapsensa Lili Koponen ajavat bussilla melko harvoin. Heidän perheessään sitä käyttää lähinnä Lilin isosisko. Hän kulkee 300-linjalla Raision keskustaan. Raision sisäisen liikenteen kehittäminen ei ole Heidi Koposen mielestä välttämättä perusteltua. – Mikäli parannuksia halutaan tehdä, ne kannattaisi kohdentaa Petäsmäestä Turkuun ja mahdollisesti Myllyn suuntaan liikennöiviin vuoroihin, Heidi Koponen tuumii. Nykyisin liikenne Petäsmäestä Turkuun sujuu kohtalaisesti. Parhaimmillaan bussit kulkevat kaksi kertaa tunnissa. Jotkin sosiaalisen median keskusteluihin osallistuneet Kaanaan asukkaat kannattavat lämpimästi viikonloppuvuoroja. – Tietysti lapsilla on paljon harrastuksia Raision keskustassa, mutta on todella vaikea sanoa, moniko lopulta käyttäisi Raision sisäisiä viikonloppu- ja pyhävuoroja, Raision Katteluksen asukasyhdistyksen puheenjohtaja Jussi Satopää sanoo. Hän kehittäisi esimerkiksi Naantalista tulevia linjoja siten, että Katteluksen ja Kaanaan asuinalueita pääsisi entistä helpommin Turkuun. Kaikki kuljettajat eivät halua iltamyöhällä Petäsmäkeen Raisiolaiset ovat myös pohtineet, voisiko kaupungin sisäinen viikonloppu- ja pyhäliikenne toimia, jos aikatauluja rukattaisiin myöhemmäksi. R1 ja R2 voisivat aloittaa lauantaisin sekä sunnuntaisin vaikka kello 9 ja jatkaa vaikka kello 21 saakka. Lupsakasti jutteleva bussinkuljettaja Tero Järvenpää uskoo, että kaupungin sisäisillä linjoilla olisi nykyistä enemmän matkustajia, kunhan tietoisuus niistä leviäisi. Ajatus sisäisten vuorojen ajoajan venyttämisestä viikonloppuiltoihin vetää kuljettajan mietteliääksi. – Aika harva varmaankaan lähtisi viihteelle Raision sisäisillä linjoilla, mutta sitähän ei voi kokeilematta tietää, Järvenpää pohtii. Lopulta hän myös toteaa, että kaikki kuljettajakollegat eivät aja mielellään iltamyöhällä Petäsmäkeen. Silloin kyytiin voi pyrkiä ihmisiä, jotka eivät ole helpoimpia mahdollisia asiakkaita. – Hyvillä puheenlahjoilla selviää hankalistakin tilanteista, mutta kaikille puhuminen ei ole yhtä helppoa, Järvenpää toteaa.