Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Jotkut meistä pysyvät koko elämänsä normaalipainossa – Asiantuntijan mukaan heitä kaikkia yhdistävät nämä tavat, jotka kuka tahansa voi opetella

Siinä on hankalaa tai jopa mahdotonta onnistua. Se vaatii tiukkoja dieettejä, nälkäkuurilla olemista, kaikesta hyvästä kieltäytymistä ja hampaat irvessä treenaamista. Tutkija Anu Joki Helsingin yliopistosta on havainnut, että painonhallinta mielletään usein työlääksi projektiksi, jota sävyttävät negatiiviset mielikuvat. – Paljon enemmän pitäisi puhua elämäntapojen merkityksestä, sillä ne ratkaisevat painonhallinnassa. Ihannetilanteessa painoa ei tarvitse hallita, vaan elämäntavat tukevat terveellisen painon säilymistä. Tämä on meille kaikille mahdollista, Joki sanoo. Anu Joki valmistelee Helsingin yliopistossa väitöskirjaa onnistuneesta painonhallinnasta. Hän on haastatellut ihmisiä, jotka ovat pysyneet koko elämänsä ajan normaalipainossa. Yhteistä onnistujille on joustava suhtautuminen syömiseen ja ruokaan. Painonhallinta ei vaadi jokaisen suupalan tarkkailua. – Onnistunut painonhallitsija toimii joustavasti elämän muuttuvissa tilanteissa. Hän syö pääosin terveellisesti ja kasvisvoittoisesti, mutta ei kieltäydy kokonaan mistään ruoasta. Hän voi hyvillä mielin nauttia työpaikalla kahvipullan ja juhlissa täytekakkua, kun niitä tarjotaan, Joki sanoo. Joen tutkimus vahvistaa, että säännöllinen syöminen on yksi onnistuneen painonhallinnan kulmakivistä. Onnistunut painonhallitsija syö silloin kun on nälkä, mutta osaa lopettaa ruokailun sopivaan kylläisyyden tunteeseen. Hän ei napostele jatkuvasti, muttei myöskään ahdistu satunnaisesta herkuttelusta. Liikunnallinen elämäntapa tukee painonhallintaa. Painonhallinnassaan onnistuneelle liikunta on luonteva osa arkea ja se antaa nautintoa. Se ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa treenaamista ja lenkkipolulla ravaamista, vaan itselle mieluisinta tapaa liikkua. – Se voi olla myös työmatkan kulkemista pyöräillen tai puutarhan haravointia. Perusta rakentuu lapsuudessa Joen mukaan perusta aikuisiän painonhallinnalle rakennetaan parhaimmillaan lapsuudessa. Painonhallinta on aikuisiällä helpompaa, jos jo lapsuudessa omaksuu terveelliset ruokatottumukset, säännöllisen syömisen rytmin ja liikunnallisen elämäntavan. – Kukaan ei voi lapsuuteensa enää myöhemmin vaikuttaa, joten lopulta painonhallinnassa onnistumista määrittävät tekemiset aikuisuudessa. Opimme jatkuvasti uusia taitoja, jotka auttavat puntaroimaan ja päivittämään tottumuksia tarvittaessa. Painonhallinta on koko elämän mittainen matka, Joki sanoo. Tutkijan viesti on siis lohdullinen: painonhallinnassa voi onnistua, vaikka olosuhteet lapsuudessa olisivat olleet terveellisten tottumusten oppimiselle tavalla tai toisella epäsuotuisat. – Silloin on oltava itselle armollinen ja ymmärrettävä, että kaikki eivät lähde painonhallinnassa samalta viivalta. Kuormittava stressi on lihottava riskitekijä Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kertoo, että ihmisten painohistoriaa tutkittaessa painonnousun takaa löytyy usein monenlaisia hyvinvoinnin ongelmia. Osa vaikeuksista on lähtöisin jo lapsuudesta, osa koettelee jaksamista vasta aikuisena. Esimerkiksi koulukiusaaminen, läheisen ihmisen kuolema, vakava sairastuminen, avioero tai taloudelliset haasteet ovat kuormittavia stressitekijöitä, jotka voivat vaikuttaa myös syömiskäyttäytymiseen ja painoon. – Osalle ihmisistä stressi on erityisen lihottava riskitekijä muun muassa siksi, että se vinouttaa nälänsäätelyä ja lisää mielitekoja herkuille. Stressaantuneena voi olla vaikea syödä fiksusti, Borg sanoo. Kun lihomisen syynä on liika kuormitus ja stressi elämässä, painonhallinta ei onnistu pelkästään ruoka- ja liikuntatottumusten muutoksilla. – Tämän oivaltaminen on ihmisille yleensä tosi voimauttavaa. He ovat saattaneet yrittää ja epäonnistua montakin kertaa, koska keinot hallita painoa ovat riittämättömät. Borgin mukaan painonhallinnan palaset alkavat loksahdella kohdilleen yleensä siinä vaiheessa, kun elämää kuormittavia vaikeita asioita saa käsiteltyä eteenpäin. Toiset onnistuvat vaikeiden asioiden käsittelyssä itsekseen, toiset tarvitsevat ammattilaisen apua. Se voi löytyä työnohjauksesta tai psykologin vastaanotolta. – Painohistorian ymmärtäminen ja suunnitelma jaksamiseen antavat usein oivalluksia muihinkin muutoksiin, Borg kertoo. Myös Anu Joki painottaa, että haastava ja kuormittava elämäntilanne ei ole sopiva hetki miettiä liikakilojen laihduttamista, sillä painonhallintaa tukeviin ruoka- ja liikuntatottumuksiin pitää olla riittävästi voimavaroja. – Ei kuitenkaan kannata luovuttaa, sillä sopiva aika voi vielä tulla. Sallivuutta sääntöjen sijaan Vaikka Joki on väitöstutkimuksessaan selvittänyt onnistuneen painonhallinnan avaintekijöitä, hän sanoo, ettei yhtä ainoaa, räätälöityä reseptiä onnistumiseen ole. Yleensä painonhallinnassaan onnistuneet ovat kuitenkin tietoisia syömis- ja liikuntatottumuksistaan. – Päivittäisiin valintoihin on ainakin aluksi kiinnitettävä huomiota, mutta mitä pitempään niitä jatkaa, sitä vahvemmin niistä tulee rutiineja. Ihannetilanteessa ihmisen ei tarvitse erikseen miettiä olevansa painonhallitsija, vaan painonhallintaa tukevat tottumukset ovat tapa elää. Miten painonhallintaa tukevia rutiineja voi rakentaa, jos niitä ei omassa arjessa vielä ole? – Yksi kerrallaan toteutetuilla pienillä muutoksilla pääsee alkuun, kaikkea ei kannata laittaa heti uusiksi. Jos yrittää kerralla liikaa, voi käydä helpommin niin, että haluaa luovuttaa, Joki sanoo. Pieni muutos tarkoittaa käytännössä vaikkapa tätä: jos ei ole aikaisemmin syönyt juurikaan kasviksia, muutama kasvis tai hedelmä kannattaa ottaa päivittäiseen ruokavalioon. Jos ei lainkaan tottunut liikkumaan, päivittäinen kävelylenkki on hyvä ensirutiini raskaan juoksutreenin sijaan. – Sopivat muutokset ovat sellaisia, että niitä pystyy koko loppuelämän noudattamaan. Oikeastaan Anu Joki haluaisi luopua kokonaan termistä painonhallinta. – Paljon mieluummin puhuisin vain terveellisistä elämäntavoista. Se vähentäisi vääristynyttä suhtautumista syömiseen ja painoon. On paljon ihmisiä, joilla ei ole painon kanssa mitään ongelmia. Koska painonhallinnasta puhutaan niin paljon, näillekin ihmiselle tulee tunne, että painoa ja syömistä on pakko vahtia. Joen mukaan painohallinnassa onnistuminen ei edellytä painon jatkuvaa ja tarkkaa vahtimista. Hänen haastattelemansa onnistujatkaan eivät käy jatkuvasti vaa’alla, vaan reagoivat muutoksiin kehossa ja vaatteiden istuvuudessa. – Yhä edelleen painonhallinnassa törmää tiukkaan kontrolliin. Pidän erittäin tärkeänä, että painonhallinnassa muistetaan sallivuus ja joustavuus, eikä sitä nähdä vain tiukkojen sääntöjen ja kieltojen kautta.