Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mopoautoilijat ja arat kuljettajat joutuvat kiusatuiksi - Kiusaaja on usein kiireinen perheenisä tai -äiti

Liikenneopettaja Petteri Mikola oli hiljattain matkalla oppilaansa kanssa ajoharjoitteluradalle, kun taakse ilmestyi rekka. Valoja vilkutellut rekkakuski olisi ilmeisesti halunnut ajaa kovempaa, vaikka Mikola ja oppilaansa menivät nopeusrajoituksen mukaisesti. Kun kouluauton sisätaustapeilistä näkyi pelkkä Scania-teksti, Mikola kehotti oppilasta poikkeamaan bussipysäkille. – Ei ole tehtävissä oikein mitään, kun rekka on kiinni takapuskurissa. Olisi hengenvaarallista ryhtyä vilkuttelemaan omia jarruvaloja. On parempi vetäytyä sivuun, kun huomaa toisella kuljettajalla olevan hermot kireällä, Mikola sanoo. Toisinaan hänelle näytetään keskisormea, kun auto sammuu oppilaan käsissä. – Silloin totean oppilaalle, että meidän ongelmamme on vain sammunut auto. Se korjaantuu, kun käynnistämme moottorin, mutta meille raivoavalla kuljettajalla on jokin paljon suurempi ongelma. Toisinaan Mikolalle on tultu läheisestä autosta neuvomaan, miten hänen kuuluisi opettaa. – Olen reagoinut pyytelemällä edeltänyttä tilannetta anteeksi. Työmaat kirvoittavat kiusaamaan Liikennepsykologia on Petteri Mikolan lempiaiheita. Hän haluaisi puhua siitä oppilailleen enemmän kuin autokoulun oppitunneilla ehtii. Kiusaaminen nousi Naantalissa puheenaiheeksi Ukko-Pekan ja Naantalinsalmen siltaremonttien yhteydessä, kun joidenkin mielestä työmaa-alueen nopeusrajoitus tuntui naurettavan alhaiselta. Siitä seurasi hurjia ohituksia, kiilaamista ja ohitetun auton edessä hidastelua. Mikola arvelee, että ilmiön kanssa joudutaan taas tekemisiin, kun E18-työmaa käynnistyy Raisiosta edeten hiljalleen Naantaliin. Kiusaamiseen taipuvaista henkilöä on Mikolan mukaan mahdoton havaita esimerkiksi autokoulussa. Moni tsemppaa tunneilla piilottaen todelliset luonteenpiirteensä. – Osa meistä on temperamenttisempia kuin toiset. Sille emme voi mitään, Mikola toteaa. Hänellä on kaksi kikkaa, jotka äkkipikaisuuteen taipuvaisten kuljettajien tulisi ottaa huomioon. – Varatkaa riittävästi aikaa, älkääkä lähtekö rattiin nälkäisinä, Mikola painottaa. Ketkä liikennekiusaamiseen syyllistyvät? Liikenneopettajan mukaan kiusaaja voi olla kuka tahansa, mutta usein nuoria mopoautoilijoita sekä arkoja uusia kuljettajia läksyttää niin sanotun tavallisen perheen äiti tai isä. – Kysyn mopoautokortin saaneilta oppilailtani, onko heitä kiusattu liikenteessä. Tähän mennessä kaikki ovat todenneet joutuneensa kiusatuiksi, Mikola kertoo. Kiusatuksi voi joutua myös rattiin tarttuva mummo tai pappa. Arkaileva ikäautoilija voi olla esimerkiksi leski, jonka puoliso on aiemmin hoitanut ajamisen. – Suomessa on reilut puoli miljoonaa yli 75-vuotiasta kuljettajaa. Heidän määränsä tulee kasvamaan lähivuosina merkittävästi. Ikäihmisille on yleensä tärkeintä turvallinen perillepääsy eikä vauhti, mikä tietysti näkyy liikenteessä, Mikola sanoo. Liikenneopettaja ymmärtää äitien ja isien aikataulupaineita, mutta niillä ei voi perustella liikennekiusaamista. – Turvaistuimessa matkustava 2-3-vuotias lapsi seuraa tarkasti liikennettä ja vanhemman toimintaa ratissa. Huonot tavat periytyvät jo tuolloin. Poliisin toru on paras lääke Ongelmalliseksi liikennekiusaamisen tekee se, että käytännössä katsoen sitä ei juurikaan valvota. Virkavalta lisää kameratolppia, joilla pystytään sakottamaan kaahareita, mutta ei kiusaajia. Mikolan mielestä kiusaamista kitkevät kaikkein tehokkaimmin kuljettajia puhuttavat poliisit. Moni kunnioittaa poliisia siinä määrin, että virkavallan antamilla ohjeilla on painoarvoa. – Nuoruudessani tulin töpeksineeksi mopolla. Naantalin poliisi soitti kotiin, missä minua odottivat miettiväisen näköiset vanhemmat. Kyllä siitä seurannut puhuttelu minuun tepsi, Mikola muistelee. Kiusaamista ei mainita tieliikennelaissa, mutta tuomittavaa se silti on. Lain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran sekä vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei myöskään saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä. Ensi kesäkuussa voimaanastuvan uuden tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on ennakoitava toisten toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitettava toimintansa sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Tämän pykälän myötä esimerkiksi oikealta kaahaavat ”läksyttäjät” saattavat joutua vahingon sattuessa edesvastuuseen.