Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Naantalin satamaan johtavalle väylälle älypoijuja – Robottilaivoja saadaan vielä odottaa

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti keskiviikkona EU:n myöntäneen Meritaito Oy:n koordinoimalle Älykäs meri -hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa rahoitustukea. Hankkeessa ovat mukana Naantalin ja Tukholman satamat. Naantalin satamajohtaja Yrjö Vainialan mukaan sataman ja Meritaidon tavoitteena on tarjota testiympäristö, joka auttaa parantamaan merenkulun turvallisuutta digitalisaation keinoin. Hankkeessa on keskeinen rooli Naantalin sataman lähestymisväylän tuntumaan asennettavilla älypoijuilla. Meritaito ryhtyy etsimään yrityksiä, jotka ovat halukkaita asentamaan laitteistojaan tuleviin poijuihin. Mahdollinen laitekirjo on laaja. – Poijuissa voidaan kokeilla esimerkiksi auringonvalolla tai aaltojen liike-energialla latautuvia akkuja. Poijuihin pystytään rakentamaan 5G-verkko nopeuttamaan tiedonsiirtoa alusten ja sataman välillä. Niissä saatetaan testata myös etänavigoinnissa sekä alusten etäohjauksessa tarvittavaa teknologiaa, Vainiala luettelee. Poijuja sekä laitteistoja ilmestynee kohtapuolin Naantalin lähivesille, sillä EU:n rahoitustuki on myönnetty vuosille 2019-2021. Robotiikka tekee tuloaan Tuovatko älypoijut robottialuksia Naantaliin? Yrjö Vainialan mukaan niitä saadaan todennäköisesti vielä odottaa. – Robottilaivojen liikennöinnin mahdollistava teknologia kehittyy pitkässä juoksussa. Siihen liittyviä laitteistoja testataan useissa pilottihankkeissa sekä Suomessa että ulkomailla. Vähitellen ollaan menossa robottialusten suuntaan, Vainiala sanoo. Satamajohtaja toivoo digitalisaation helpottavan merenkulun turvalaitteiden ylläpitoa. Entistä useampia tarkistuksia pystyttäneen tekemään tulevaisuudessa etänä. Näin vähenisivät huoltokäynnit ja myös kustannukset. Poijut voivat haistella päästöjä Helsingin Sanomat uutisoi hiljattain ruotsinlaivojen vaikutuksesta pääkaupungin ydinkeskustan ilmanlaatuun. Kahta Viking Linen autolauttaa lukuun ottamatta ne tuottavat satama-aikana tarvitsemansa sähkön omilla koneillaan. Jutussa todettiin, että vuositasolla alusten sähköntuotanto aiheuttaa Helsingin Satamassa yhtä paljon päästöjä kuin 33 000 henkilöautoa. Naantalin satamajohtaja Yrjö Vainialan mukaan älypoijuihin saatetaan asentaa haistelijoita, jotka tarkkailevat laivojen aiheuttamia päästöjä. Älykäs meri -hankkeella ei voida tukea esimerkiksi maasähkön käyttöönottoa Naantalissa. – Maasähkön tarvetta tarkasteltiin taannoin. Laivojen apukoneista kuuluva ääni todettiin niin pieneksi, ettei maasähköä nähty sen vuoksi tarpeellisena, Vainiala sanoo. Maasähkö vaatii miljoonaluokan investointeja Maasähköön siirtyminen yleistyy eri puolilla maailmaa. Jotkut satamat antavat varustamoille rahallista tukea, kun ne hankkivat aluksiinsa maasähkölaitteistoja. Kyseessä on kuitenkin paljon monimutkaisempi prosessi kuin laivan johdon liittäminen sataman töpseliin. Ongelmana on ennen kaikkea standardoinnin puute. Niin satamissa kuin laivoissakin on erilaisia sähköjärjestelmiä, joita voi olla vaikea sovittaa yhteen. – Maasähköjärjestelmän rakentaminen on monimutkaista. Se vaatii sähköverkon muuntajineen. Niin satamien kuin alustenkin kohdalla puhutaan miljoonaluokan investoinneista, Yrjö Vainiala kiteyttää. Monien varustamojen mielestä on helpompaa vähentää päästöjä muilla keinoin, kuten polttoaineenkulutusta pienentämällä. Vainialan mukaan Naantalin satamassa seurataan tiiviisti maasähköjärjestelmien kehittymistä.